Ford’s bedrijfswagendivisie, Ford Pro, heeft voor de elektrificatie van zijn gamma de voorbije maanden een versnelling hoger geschakeld. Na een eerste Amerikaans voorsmaakje met de indrukwekkende elektrische pick-up F-150 Lightning, die in Europa slechts in mondjesmaat verkrijgbaar is op bepaalde markten, kunnen we ons nu verheugen op een groot aantal geëlektrificeerde bedrijfswagens in het Europese Ford gamma.

Advertentie
Advertentie

1. Ford E-Transit Courier

De nieuwe compacte bedrijfswagen van Ford, de Transit Courier, laat de keuze tussen twee turbobenzinemotoren (1.0 EcoBoost van 100 of 125 pk), een dieselmotor (1.5 EcoBlue van 100 pk) en deze gloednieuwe, volledig elektrische variant. De E-Transit Courier krijgt een elektromotor van 100 kW (136 pk) met een comfortabel koppel van 290 Nm. Daarmee biedt de E-Transit Courier een nuttig laadvermogen van 700 kg en een trekgewicht van 750 kg. Verder beschikt het model over een boordlader van 11 kW en is hij compatibel met snelladers op gelijkstroom tot aan een vermogen van 100 kW. Ford opent vanaf de herfst van 2024 de bestellingen voor dit compact elektrisch busje.

Advertentie
Advertentie

2. Ford Transit Connect PHEV

Net als de bestelbreakversie Tourneo Connect PHEV, is de middelgrote bestelwagen Transit Connect binnenkort ook beschikbaar als plug-inhybride. Daarmee komt er naast zijn verbrandingsmotoren een nieuwe aandrijfoptie bij. Deze PHEV, die eveneens in de herfst van 2024 wordt verwacht, krijgt een plug-inhybride aandrijflijn op basis van een 1,5 liter-turbobenzinemotor, een elektromotor en een hoogspanningsbatterij. Het geheel ontwikkelt 150 pk en een maximaal koppel van 350 Nm, dat naar de wielen wordt overgebracht via een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en 6 verzetten. Als PHEV biedt de Transit Connect een ruime elektrische autonomie tot 110 km. Nog meer goed nieuws: ook deze plug-inhybride ondersteunt snelladen tot 50 kW, om zo veel mogelijk elektrisch te kunnen rijden. De boordlader op wisselstroom kan dan weer tot 11 kW aan.

Advertentie
Advertentie

3. Ford Transit Custom PHEV

De nog een stukje grotere Transit Custom is recent volledig vernieuwd en maakt van zijn nieuwe technische basis gebruik om een breed aanbod aan geëlektrificeerde aandrijflijnen te bieden, naast zijn 2.0 EcoBlue-dieselmotor. We beginnen met deze plug-inhybride PHEV-versie. Onder de motorkap van de Transit Custom PHEV vinden we een parallel hybride systeem dat een 2,5 liter-benzinemotor (die op de efficiëntere Atkinson-cyclus draait) koppelt aan een elektromotor en een batterij met een nettocapaciteit van 11,8 kWh. Deze aandrijflijn biedt een gecombineerd piekvermogen van 232 pk en een volledig elektrische autonomie van maximaal 57 km. Praktisch gezien maakt de Transit Custom PHEV van zijn hoogspanningsbatterij gebruik om het ‘Pro Power Onboard’-systeem van Ford Pro te bieden. Daarmee kan je externe elektrische apparaten (zoals draagbaar gereedschap) voorzien van stroom, tot aan een vermogen van 2,3 kW.

Advertentie
Advertentie

4. Ford E-Transit Custom

Ford biedt een ruime keuze voor zijn populaire bestelwagen Transit Custom. Naast de dieselversies en de plug-inhybride die we hierboven hebben besproken, kan je namelijk ook kiezen voor een volledig elektrische versie. In dit geval heeft de batterij aan boord van de E-Transit Custom een capaciteit van 64 kWh, en kan hij snelladen met gelijkstroom van maximaal 125 kW. Maar je hebt wel de keuze tussen drie elektromotoren, afhankelijk van je noden en wensen: 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) en zelfs... 210 kW (286 pk) in de nieuwe MS-RT sportversie voor liefhebbers van het genre! In alle gevallen worden de achterwielen aangedreven, met een aangekondigde autonomie tot 327 km. Natuurlijk beschikken de elektrische versies van de Transit Custom ook over Pro Power Onboard, waarmee je ver van de bewoonde wereld met je elektrische gereedschap aan de slag kunt!

Advertentie
Advertentie

5. Ford E-Transit

De grootste bestelwagen van Ford is al een tijdje beschikbaar als volledig elektrische E-Transit. Het is daarmee ook veruit de best verkochte grote elektrische bestelwagen in Europa. Om hem nog wat kracht bij te zetten, heeft de E-Transit onlangs nog wat verbeteringen gekregen voor zijn nieuwe modeljaar. Zo is er een nieuwe batterij van 89 kWh, tegenover 68 kWh netto tot nu toe. Daarmee neemt de autonomie toe tot boven de symbolische grens van 400 km. Daarnaast beschikt de nieuwe E-Transit over een boordlader van 22 kW (in plaats van 11 kW) en is hij compatibel met snelladen op gelijkstroom tot 180 kW (tegenover 115 kW voorheen). De E-Transit 2024 is dus veelzijdiger dan ooit!

Advertentie
Advertentie

6. Ford Ranger PHEV

De populairste pick-up van Europa wordt nog aantrekkelijker met deze nieuwe plug-inhybride versie, de eerste pick-up in zijn soort die in Europa een dergelijke aandrijflijn krijgt. We moeten echter nog even wachten om hem op onze wegen te zien verschijnen, want de Ranger PHEV wordt pas begin 2025 verwacht. Op mechanisch vlak combineert deze versie een 2,3 liter EcoBoost-benzinemotor met een elektromotor van 75 kW, die wordt gevoed door een batterij van 11,8 kWh. Deze ontwikkelen daarmee samen een koppel van maar liefst 600 Nm! Als PHEV kan de Ranger echter nog steeds tot 3,5 ton trekken en heeft hij een nuttig laadvermogen van 1.000 kilo. De elektrische autonomie bedraagt dan weer zo’n 45 km. Praktisch gezien maakt deze plug-inhybride aandrijflijn het mogelijk voor de Ranger om ook het Pro Power Onboard-systeem van Ford Pro aan te bieden. Er zijn twee aansluitingen mogelijk: 2,3 kW (10 ampère) of 6,9 kW (30 ampère). Genoeg om batterijen op te laden of het merendeel van je elektrische gereedschap van stroom te voorzien. Maar ook apparaten als een luchtcompressor kan je rechtstreeks in de laadbak aansluiten zonder op zoek te moeten gaan naar een externe stroombron.