We moeten nog een beetje geduld uitoefenen. Hoewel de Inster deze zomer al zijn carrière is begonnen in Zuid-Korea, komt hij pas eind 2024 toe op onze Belgische wegen. En in afwachting van een kennismaking in het echt (naast zijn ‘Cross’-versie met een nog avontuurlijkere look), wanneer we ook zijn “scherpe” prijzen zouden moeten leren kennen, nemen we eens een kijkje naar de andere kwaliteiten van deze toekomstige rivaal voor de Dacia Spring, Citroën ë-C3 en de Renault 5 E-Tech.

Advertentie
Advertentie

1. Compacte afmetingen

Met een lengte van minder dan 3,83 m moet de Hyundai Inster zich als een vis in het water voelen in de stad. Vooral omdat zijn breedte slechts 1,61 m bedraagt. Een echte stadswagen, dus, die klanten gelukkig moet maken nu steeds meer kleine stadswagens met een verbrandingsmotor uit de catalogi van de constructeurs verdwijnen. Maar dankzij zijn relatief hoge dak (1,58 m) en zijn rechte lijnen moet de Inster toch nog een relatief ruim interieur bieden voor zijn formaat.

 

Advertentie
Advertentie

2. Doorgedreven modulariteit

Hyundai heeft duidelijk veel zorg besteed aan de modulariteit van zijn toekomstige elektrische instapmodel. Misschien zelfs een beetje te veel… We zien namelijk niet meteen in waarom je ook de bestuurderszetel moet kunnen neerklappen. Misschien als je (onverwachts) in de auto wil kunnen slapen? Goed, ook de passagierszetel kan dus naar beneden om lange voorwerpen te vervoeren, wat wel erg handig is, net als de twee individuele achterzetels. Die laatsten hebben zelfs een instelbare rugleuning én kunnen verschuiven om de verhouding tussen kofferruimte en zitruimte naar wens te kunnen instellen. Het laadvolume schommelt daarmee tussen 280 en 351 liter. Niet slecht voor een autootje van amper 3,8 meter lang!

 

Advertentie
Advertentie

3. Modern interieur

De modulariteit van de Inster gaat al verder dan wat je zou verwachten van een ‘basismodelletje’, en hetzelfde geldt voor zijn interieur! De Inster heeft namelijk recht op twee grote schermen van 10,25 inch: eentje voor zijn digitale instrumentenpaneel, en een tweede aanraakgevoelig scherm voor zijn infotainmentsysteem en navigatie. Een inductielader voor je smartphone is ook aanwezig, net als een fysieke knoppenreeks voor de klimaatcontrole aan boord. Daarbij geven we nog mee dat de Inster ook verkrijgbaar is met een warmtepomp. En om de sfeer te scheppen aan boord, krijgt de Inster LED-sfeerverlichting met 64 kleuren en een open dak. Voor liefhebbers van technologie kan je ook een digitale sleutel toewijzen aan de auto dankzij NFC-technologie.

Advertentie
Advertentie

4. Comfortabel rijbereik

Wie het heeft over een elektrische wagen, heeft het meestal ook over de batterijen. En Hyundai biedt op dit vlak de keuze, want de Inster wordt aangeboden met twee batterijpakketten, die echter niet zoveel van elkaar verschillen. De Inster Standard Range krijgt een module van 42 kWh, tegenover 49 kWh voor het Long Range-pakket. Met een geschat normverbruik van ongeveer 15 kWh/100 km, zouden beide varianten daarmee een WLTP-autonomie van minstens 300 km moeten halen (>300 km als doelstelling voor de Standard Range, 355 km voor de Long Range). Geen slecht rijbereik voor een elektrische stadswagen. In beide gevallen kan je DC-snelladen tot 120 kW, terwijl de boordlader tot 11 kW aan wisselstroom kan verwerken.

Beide versies zijn trouwens ook van elkaar te onderscheiden op vlak van vermogen. De elektromotor van de basisversie levert 71,1 kW (97 pk), terwijl de Long Range 84,5 kW (115 pk) krijgt. Maar het koppel is met 147 Nm identiek in beide gevallen. De prestaties liggen dan ook niet ver van elkaar: 0 tot 100 km/u in 11,7 of 10,6 seconden, voor een topsnelheid van respectievelijk 140 of 150 km/u.

Advertentie
Advertentie

5. V2L-compatibel

We sluiten af met een handig ‘detail’ dat heel wat grotere EV’s niet hebben: de mogelijkheid om externe elektrische apparaten van stroom te voorzien uit de hoogspanningsbatterij van de auto. De Inster kan dit dus wel, dankzij V2L-compatibiliteit (vehicle-to-load). En dat zowel via een stopcontact in het interieur als via een module die je aan de externe laadpoort kan aansluiten. De Inster kan dus ook dienen als een grote powerbank op wielen als je dat nodig hebt!