Een dikke 35 jaar geleden, op de Chicago Auto Show in februari 1989, werd de Mazda MX-5 (Miata) voorgesteld aan de wereld. Een compacte roadster die de wereld op stelten zou zetten, met in totaal al meer dan een miljoen verkochte exemplaren over de vier generaties heen! En we zijn er zeker van dat elk exemplaar zijn eigenaar een brede glimlach heeft opgeleverd. Om de verjaardag van de MX-5 te vieren, heeft een Belgische verdeler een speciale reeks bedacht: de MX-5 Geshi. En dat bracht ons op het idee om meteen onze 5 favoriete speciale MX-5’s eens op te lijsten!

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

1. Mazda MX-5 Geshi (2024)

Het idee komt van de Brusselse Mazda-verdeler St-Michel, die de handen ineen heeft geslagen met Gisèle Racing, een eveneens Brusselse specialist in snelle Mazda’s en alle lifestyle die daarmee gepaard gaat. Het resultaat is deze MX-5 Geshi, een in het British Racing Green gespoten roadster met een crèmekleurig interieur in Kazarileer, een al even beige softtop en een striping om de speciale reeks letterlijk en figuurlijk te onderstrepen. Een subtiele bodykit maakt het geheel af.

Onder de motorkap schuilt nog steeds de atmosferische 2 liter-viercilinder van 184 pk, die inmiddels niet meer te krijgen is in België. Het onderstel is dan weer aangepakt met Eibach-verlagingsveren, Bilstein-schokdempers en 17-inch BBS-velgen. Klinkt allemaal verrukkelijk, maar er is één struikelblok: de prijs. De MX-5 Geshi wordt in een oplage van 24 exemplaren gebouwd, voor een stukprijs van 52.990 euro...

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

2. Mazda M Coupe Concept (1996)

Wat als je een coupé zou bouwen op basis van de MX-5? Dan zou die er ongeveer uitzien als deze Mazda M Coupe Concept uit 1996, een probeersel van het merk voor de New York Auto Show van 1996. Veel meer dan een roadster met een coupékoetswerk uit glasvezel was het niet, al had ontwerper Tom Matano het liever anders gezien: hij dacht aan een soort GT-versie, met een grote kofferbak om je bagage mee te kunnen nemen op roadtrip. Een productieversie kwam er helaas nooit, maar de M Coupe Concept rijdt vandaag wel nog steeds rond!

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

3. Mazdaspeed MX-5 Miata (2004)

Als het over de Mazda MX-5 gaat, zal het regelmatig ter sprake komen dat een turbo het enige is dat de plezierige roadster nóg beter zou maken. Er zijn tal van specialisten als BBR die je daarmee kunnen helpen, maar in 2004 deed Mazda het zelf met de Mazdaspeed MX-5! Onder de motorkap van deze MX-5 NB (de tweede generatie) lag een 181 pk en 226 Nm sterke turbomotor, waarmee de roadster in net geen 7 seconden naar 100 km/u sprintte. Ook het onderstel werd aangepast om het extra pk-geweld aan te kunnen. De meeste exemplaren werden voor de Amerikaanse markt gebouwd, maar ook Japan en Australië kregen er een aantal toegewezen.

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

4. Mazda MX-5 Superlight Concept (2009)

De derde generatie Mazda MX-5, de NC, werd iets groter, comfortabeler en ook zwaarder, vooral als je voor het exemplaar met de elektrische hardtop koos. Een trend die niet paste bij de filosofie van het model, dus stelde Mazda in 2009 de Superlight voor om de 20e verjaardag van het model te vieren. Deze conceptcar kreeg een lichter koetswerk zonder voorruit, een uitgehold interieur en deed het zelfs volledig zonder dak. Het resultaat: een gewichtsbesparing van 85 kilo, waarmee de Superlight onder de magische grens van een ton dook (995 kg). Dat was niet enkel bevorderlijk voor de prestaties, maar ook voor de CO2-uitstoot. Ja, ook 15 jaar geleden ging het daar al over!

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ

5. Mazdza MX-5 Spyder & Speedster (2015)

We sluiten af met twee speciaaltjes op basis van de nieuwste generatie MX-5, de ND. In 2015 stelde Mazda twee conceptcars op de SEMA-show in Las Vegas, die allebei de “sportieve uitdrukking van het KODO-design” moesten voorstellen. Met andere woorden: rijplezier in zijn puurste vorm. De Spyder, het grijze model, kreeg een “bikini”-softtop, een speciale grille, 17-inch lichtmetalen velgen en een retro interieur met natuurlijk volnerfleder. De Spyder zou je kunnen zien als de moderne interpretatie van de Superlight van hierboven, met koolstofvezel deuren, geen voorruit en superlichte velgen voor een gewicht van slechts 943 kilo.