Het is een drukke week bij Volvo: het merk heeft niet alleen de eerste exemplaren geleverd van de EX90, na een jaar vertraging door softwareproblemen, maar ook de gefacelifte XC90 voorgesteld. En er is nog meer nieuws! We krijgen namelijk de eerste glimp te zien van de elektrische berline ES90, die al in de lente van volgend jaar wordt voorgesteld. En zelfs over de EX60, het elektrische alternatief op de XC60, is er wat te vertellen...
We beginnen bij de ES90, die logischerwijs de vorm aanneemt van een grote, elektrische vierdeurs berline, zoals we al een beetje kunnen zien op de teaserbeelden van Volvo. De ES90 zal zijn basis delen met de EX90, en krijg dus vermoedelijk ook een 104 tot 111 kWh grote batterij (101 tot 107 kWh netto). De EX90 haalt daarmee een autonomie tot 619 km, de ES90 zou een betere stroomlijn moeten hebben en kan daarmee misschien wel de kaap van 700 km rijbereik overschrijden! Tenzij Volvo beslist om het model met een kleinere batterij uit te rusten, natuurlijk.
De nieuwe Volvo ES90 wordt in maart 2025 voorgesteld in Stockholm, Zweden. Een elektrische break op basis van de ES90, als alternatief voor de V90, wordt nog niet vermeld, maar Volvo-CEO Jim Rowan vond het in november 2023 wel “tijd dat een merk als Volvo een echte elektrische break maakte”. We duimen alvast voor een Zweedse concurrent voor de BMW i5 Touring en Audi A6 Avant e-tron!
SPA3: nieuw platform voor EX60
Verder kondigt Volvo een nieuwe technologische basis aan voor al zijn modellen, de zogenaamde ‘Volvo Cars Superset tech stack’, een manier van werken die softwareontwikkeling efficiënter zou moeten maken. En een van de elementen die die technologische basis krachtiger moet maken, is een gloednieuw platform: SPA3. Dat bouwt verder op de SPA2-basis van de EX90 en de Polestar 3, met meer rekenkracht aan boord en vooral meer modulariteit.
Het eerste model op deze nieuwe basis wordt de EX60, de elektrische tegenhanger van de XC60, die vermoedelijk ergens in 2026 wordt voorgesteld. Maar het SPA3-platform zou kunnen dienen voor allerlei soorten modellen, van een vlaggenschip nog boven de EX90 tot compacte modellen onder de EX30, dankzij zijn hoge mate van flexibiliteit. Het nieuwe platform moet ook voor meer efficiëntie zorgen, zowel qua energieverbruik tijdens het rijden, als in het productieproces zelf om de kosten te drukken.