De Ranger pick-up van Ford is een onmisbare speler in dit segment en is nu nog beter uitgerust terug met een nieuwe generatie. Na zijn kwaliteiten te hebben ontdekt tijdens een eerste test en de belangrijkste innovaties van deze nieuwe generatie te hebben besproken, gaan we nu dieper in op zijn prijslijst.

Ranger… Raptor of niet?



De eerste beslissing die je moet nemen om de Ranger van je dromen te configureren, is of je de sportieve Raptor bestelt of niet. Gezien zijn indrukwekkende ophanging, die uniek is aan het modelijk, zijn nog meer verleidelijke look en de algemene kwaliteit van de upgrades, is het een aanlokkelijke keuze. Maar laten we redelijk blijven en kiezen voor een 'gewone' Ranger.

Enkel als dubbele cabine

Met deze keuze achter de rug moeten we ook niet al te lang stilstaan bij de koetswerkvorm van onze ideale Ranger. Op onze markt wordt de nieuwe generatie namelijk enkel aangeboden als de meest populaire variant: de dubbele cabine. Dat wil zeggen dat je 5 volwaardige en comfortabele zitplaatsen ter beschikking hebt, die ook nog eens gemakkelijk toegankelijk zijn dankzij de grote achterdeuren. De laadbak blijft echter zeer praktisch. Met deze nieuwe generatie maakt de Ranger gebruik van zijn extra breedte om ook zijn laadruimte achterin te verbreden. Die bereikt nu tot 1.224 mm, waardor je zelfs een europallet tussen zijn wielkasten kan plaatsen. Goed, we gaan dus voor een Ranger met een dubbele cabine.

4 of 6 cilinders?

Dan blijven er nog twee vraagstukken over voor de configuratie van onze ideale Ranger. Kiezen we voor de Wildtrak of de Platinum-uitvoering? En gaan we eerder voor de 2.0 EcoBlue-viercilinder diesel van 205 pk, of toch voor de 3.0 V6 EcoBlue van 240 pk (in afwachting van de toekomstige plug-inhybride PHEV die voor 2025 gepland staat)? De ene keuze hangt namelijk aan de andere vast! Ford biedt (voorlopig) de viercilinder namelijk enkel als Wildtrak aan, terwijl de Platinum steeds zes cilinders krijgt.

Laten we ons eerst op het motorische gedeelte richten. De V6 is ongetwijfeld een aanlokkelijke keuze dankzij zijn souplesse en zijn aangenamere klank. Een 'stille kracht' die vooral de voorkeur heeft als je regelmatig zware lasten vervoert of sleept. Maar laten we opnieuw redelijk blijven en naar de viercilinder kijken. Die biedt al meer dan fatsoenlijke prestaties dankzij zijn genereuze koppel van 500 Nm (tegenover 600 Nm voor de V6), al moet je wel leven met een minder aangenaam motorgeluid onder zware belasting. 

Maar de viercilinder is ook al in staat om tot 3.500 kg te trekken indien nodig, exact evenveel als de V6. Je bent dus niet beperkt in sleepvermogen met de meer bescheiden motor. Bovendien toont de viercilinder zich zuiniger in gebruik, met een verbruik dat onder de 9 l/100 km blijft volgens de WLTP (vanaf 8,8 l/100 km), terwijl de V6 eerder boven de 10 liter blijft (10,1 l/100 km WLTP). En om het plaatje compleet te maken, wordt de 2.0 EcoBlue ook standaard geleverd met de uitstekende 10-trapsautomaat en met de uitgekiende e-4WD-vierwielaandrijving (met zowel een 4X2- als een 4X4-functie voor op de weg, wat zeldzaam is voor een pick-up).

Wildtrak: look en uitrusting

Kiezen we voor de viercilinder om onze ideale Ranger aan te drijven, dan beantwoorden we ook direct de laatste openstaande vraag. We gaan dus voor de Wildtrak-uitvoering, aangezien de luxueuze topversie Platinum binnen het Ranger-gamma, zoals gezegd, enkel beschikbaar is met de V6.



Dat hoeft echter geen teleurstelling te zijn. Zo vinden we het uiterlijk van de Wildtrak-versie mooier dan die van de meer chique en duurdere Platinum. En we hebben ook liever de zetels met de oranje stiksels. Maar dat is een kwestie van smaak. Toch merken we op dat Ford al een zeer complete standaarduitrusting geeft aan de Ranger Wildtrak. Zo heb je bijvoorbeeld het Sync 4-systeem met zijn grote verticale aanraakscherm van 12 inch, met ingebouwde navigatie en achteruitrijcamera, maar ook met een standaard rijstrookassistent, automatische airco met twee zones, verwarmde voorzetels, een verwarmd stuurwiel, enzovoort.



Prijs Ford Ranger Wildtrak

We komen stilaan aan het einde van onze tocht op zoek naar de ideale Ranger. De Ford Ranger 2.0 EcoBlue Wildtrak is beschikbaar vanaf 44.750 euro exclusief btw (prijzen exclusief btw worden meestal gebruikt in de wereld van de bedrijfsvoertuigen, aangezien het clienteel vooral uit professionals bestaat). Ford heeft momenteel echter een promotie om deze catalogusprijs exclusief btw met nog eens 6.500 euro te verlagen voor professionals! Dat betekent dat je al achter het stuur van een Ranger 2.0 EcoBlue Wildtrak kan kruipen vanaf 38.250 euro exclusief btw. Gezien de prestaties en de standaarduitrusting die je krijgt, is dat een zeer aantrekkelijke prijs...

Financiële renting of operationele lease

Voor de volledigheid willen we nog laten weten dat, als je liever geen traditionele financieringsoplossing gebruikt, het huidige promotieaanbod van Ford voor professionals ook enkele aantrekkelijke formules voor financiële renting of operationele leasing omvat. Reken op 475 euro exclusief btw/maand gedurende 60 maanden na een voorschot van 8.950 euro met een aankoopoptie van 20% voor de Ranger 2.0 EcoBlue Wildtrak in financiële renting. Of een leaseprijs van 659 euro exclusief btw/maand voor een operationele lease op basis van een contract van 60 maanden/75.000 km.