1. De MegaBox van de Ford Puma

Dit is een perfect voorbeeld van een onvermoed praktisch snufje. De meeste auto’s hebben wel een ‘dubbele bodem’ onder de koffervloer zitten. Meestal gaat het dan om een kleine ruimte die niet erg praktisch is in gebruik. In het geval van de Ford Puma is die ruimte echter veel bruikbaarder! Onder de dubbele bodem van deze compacte SUV zit namelijk wat Ford de ‘MegaBox’ noemt. Deze diepe holte heeft een royale inhoud van maar liefst 80 liter. De grote diepte van de ruimte maakt het ook mogelijk om hoge voorwerpen verticaal in de koffer te plaatsen, zoals bijvoorbeeld een grote plant. 

Maar dat is nog niet alles: Ford heeft eraan gedacht om de volledige MegaBox met waterafstotend plastic te bekleden en een stop in de bodem te steken. Je kan dus vuile spullen (bijvoorbeeld modderige schoenen of laarzen na een wandeling) zonder zorgen erin opbergen, om de bak achteraf gemakkelijk uit te wassen.



Ford biedt ook een ‘Box-in-Box’ aan voor klanten van de Puma. Dat is een op maat gemaakte, tweedelige draagbare box die perfect in de MegaBox past. Er zit zowel een koelbox in (voor een netjes opgeborgen picknick) als een transportbox met stevige handgrepen.

2. De modulaire dakdragers van Dacia

Nog een praktisch detail, van Dacia deze keer: modulaire dakdragers. Je moet dus geen extra dwarsdragers meer kopen om op de dakrails vast te maken om daarop een dakkoffer of dakdrager te bevestigen of om ski’s/snowboards te vervoeren. Je kan gewoon de modulaire dakrails van de gezinsgerichte Jogger een kwartslag draaien, en klaar is kees. Zoals het een Dacia betaamt, is het geen complex automatisch systeem tegen een hoge meerprijs. Het is gewoon een simpel, manueel systeem dat zijn eigen sleuteltje heeft in het handschoenkastje, en de hele operatie duurt minder dan een minuut. Handig! Vervolgens kan je een dynamische last tot 80 kilo op het dak monteren.

3. Dodehoekmonitor met camera van Hyundai/Kia

We verlaten het genre van de opberg- en transportoplossingen voor dit derde praktische snufje, dat zich eerder in het universum van de rijhulpsystemen bevindt. We kennen allemaal de dodehoeksensoren die met een klein lampje in of bij de zijspiegel waarschuwen voor voertuigen die je misschien niet gezien hebt. Meestal gaan die gepaard met een geluidssignaal of een trilling in het stuur wanneer gevaar dreigt. Maar het idee van Hyundai/Kia om het beeld van een zijdelingse camera rechtstreeks te tonen op het infotainmentscherm wanneer je je pinkers aanzet, is nog vrij nieuw op de markt. Toch is het best praktisch in gebruik, en dat in talloze situaties: wisselen van rijstrook op de snelweg, een parkeerplaats uitrijden, afslaan bij een kruispunt, enzovoort. Je kan direct zien of de baan vrij is, of wanneer er gevaar dreigt.

4. De camerabinnenspiegel

We blijven in dezelfde sfeer met nog een voordeel aan camera’s aan de spiegels. Maar we hebben het in dit geval vooral over het nut van een binnenspiegel met camera, en niet over cameraspiegels aan de buitenzijde. Want hoewel die hightech ogen en (toch in theorie) enkele kilometers extra rijbereik schenken aan sommige elektrische wagens, zijn camerabuitenspiegels niet altijd even aangenaam in gebruik.

Maar binnenspiegels met een dubbele functie om ze zowel als klassieke spiegel en als cameraspiegel te kunnen gebruiken, zijn daarentegen wel erg praktisch. Omdat je de keuze hebt om je ogen niet te vermoeien door de gewone spiegel op te laten, terwijl je ook van een onbelemmerd zicht naar achteren kan genieten als je auto volgeladen is of als je met lange passagiers op de achterbank zit. Dat kan handig zijn als je op vakantie vertrekt, bijvoorbeeld. Hier is er niet één specifiek merk dat we willen benoemen, aangezien deze technologie in steeds meer wagens te vinden is. Natuurlijk vooral bij premiummerken (zoals Land Rover of Lexus), maar ook bij meer mainstreammerken (zoals Renault).

5. De achteruitrijassistent van BMW

We sluiten deze kleine rondleiding langs onvermoede praktische snufjes af met de achteruitrijassistent. Een functie die voorlopig voorbehouden blijft aan de premiummerken, zoals BMW. Wat houdt het precies in? Het is een functie waarbij de auto de laatste meters van een traject onthoudt (van ongeveer 50 tot 200 meter, afhankelijk van de versie), om vervolgens zelfstandig datzelfde traject in de omgekeerde richting te kunnen afleggen. Dit is bijvoorbeeld handig om uit een krap parkeervak te rijden waar je vooruit ingereden bent. Of om uit een doodlopend straatje te komen. Wil je dit kunnen doen zonder angstzweet of krassen, dan hoef je maar op de knop te duwen op het aanraakscherm, de auto in achteruit zetten en het stuurwiel zijn ding laten doen terwijl je aan lage snelheid achteruitrijdt. Handig voor bestuurders die bang zijn voor lange of ingewikkelde achteruitrijmanoeuvres.

?