Massaconstructeurs zoeken nieuwe manieren om te voorkomen dat hun klanten overstappen naar de zogeheten premiummerken. Citroën bouwde bijvoorbeeld de DS-lijn uit en bij Renault zit een Initiale Paris-versie van de volgende Espace in de pijplijn.
Ook bij Ford zou 10 tot 15 procent van de klanten meer uitrusting en service willen. Daarom roept Ford het concept ‘Vignale’ in het leven. Het idee werd vorig jaar al voorgesteld op een prototype van de Mondeo en nu ook op de S-Max. De nieuwe Mondeo wordt in 2015 de eerste Ford Vignale, tegen het einde van het jaar volgt de S-Max Vignale.
Het prototype van de S-Max Vignale onderscheidt zich van de gewone S-Max door uiterlijke opsmuk (21-duimsvelgen, een specifiek radiatorrooster, spiegelkappen in chroom, …) en een interieur met de modernste snufjes (onder meer een docking station voor multimediatoestellen op de tweede rij).
Ford wil ook uitblinken in service, voor heel wat autokopers het verschil tussen een premium- en massamerk. Denk bijvoorbeeld aan een ophaaldienst wanneer de auto op onderhoud moet of een vaste contactpersoon bij de dealer. Enkele showrooms zullen ook speciaal worden ingericht waar Vignale-klanten de exclusieve materialen en technologieën kunnen ontdekken.