De Europese Unie heeft een minimale garantietermijn vastgelegd voor nieuwe auto’s: 2 jaar. In België geldt er ook voor tweedehandswagens die je koopt bij een professional een garantie van een jaar. Er zijn ook garantieverlengingen en specifieke garanties. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten garanties en te beseffen wat de kleine lettertjes inhouden.
Wettelijke garantie voor nieuwe auto’s
De garantie van 2 jaar voor elke nieuwe auto is geldig in de hele Europese Unie. Bovendien blijft dat ook zo wanneer je het onderhoud en herstellingen laat uitvoeren buiten het netwerk van de verkoper of de autobouwer. Die kan echter wel eisen dat reparaties onder garantie gebeuren in het eigen netwerk. Je moet in elk geval een goedkeuring krijgen voor je de verkoper een factuur kan sturen voor herstellingen die buiten het eigen netwerk uitgevoerd zijn door de garagist van jouw keuze. Hoe dan ook: een reparatie in het kader van de garantie moet gebeuren binnen een redelijke termijn en zonder dat het je geld kost. Als de herstelling niet binnen een ‘redelijke’ termijn uitgevoerd kan worden of zorgt voor grote ongemakken, kan je als koper juridisch gezien een volledige terugbetaling vragen, of wanneer je het voertuig houdt, een gedeeltelijke terugbetaling van het aankoopbedrag.
Wettelijke garantie voor tweedehandswagens
De wettelijke garantietermijn voor tweedehandswagens in België bedraagt één jaar, als die termijn vermeld wordt op de factuur tenminste. Wanneer er geen vermelding is, geldt een garantietermijn van twee jaar. Opgelet, deze garantie is beperkter dan die voor ene nieuwe auto. Ze is van toepassing wanneer het voertuig niet conform is aan de vermelde staat. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer de werking van het voertuig niet overeenstemt met de kwaliteits- en prestatiestandaarden die verwacht kunnen worden voor een voertuig van deze leeftijd. Bovendien heeft de garantie geen betrekking op gebreken die vermeld staan op de aankoopfactuur. Daarnaast geldt de dekking zonder dat je die ‘conformiteit’ moet bewijzen maar 6 maanden. Vanaf de periode van 6 maanden na de aankoop moet je als koper bewijzen dat het probleem al bestond op het moment dat je het voertuig in ontvangst nam en dus niet het gevolg is van het verkeerd gebruik of normale slijtage. Tot slot geldt deze garantie enkel voor aankopen door een particulier bij een professional, en dus niet voor aankopen tussen particulieren, tenzij bij verborgen gebreken.
Garantie tegen doorroesten
Autobouwers bieden ook een garantie tegen perforaties van het koetswerk door roest van binnen naar buiten toe. De garantietermijn varieert sterk: van 6 tot 30 jaar, afhankelijk van het merk. Deze doorroestgarantie geldt enkel voor het koetswerk, met uitzondering van de gedeeltes die na een ongeval hersteld zijn of geraakt werden door projectielen.
Lakgarantie
De lakgarantie beschermt tegen fouten die gemaakt werden bij het aanbrengen van de laklaag of de blanke lak in de fabriek. Over het algemeen bedraagt de garantietermijn 2 of 3 jaar, soms 5 jaar, en er zijn uitzonderingen van 6 of 12 jaar. De garantie is niet van toepassing wanneer de kwaliteit van de laklaag te lijden had onder een gebrekkige stockage van het voertuig of omwille van de manier waarop het schoongemaakt werd.
Batterijgarantie
Elektrische en (plug-in) hybride auto’s krijgen meestal een garantie van 8 jaar op hun batterij, met ook een maximale kilometerstand. De staat van de batterij wordt daarbij bekeken volgens de SoH (State of Health), met een minimum resterende capaciteit die varieert van 65% tot 75% van de oorspronkelijke capaciteit, afhankelijk van het model. Als het percentage van deze ‘gezondheidscheck’ van de batterij lager is dan het vooropgestelde percentage nog voor de garantieperiode afloopt, dan moet de autobouwer de batterij vervangen of vernieuwen.
De ‘constructeursgarantie’ (of fabrieksgarantie)
De ‘commerciële’ garantie die autobouwers bieden bij aankoop van een nieuwe auto is de verlenging na afloop van de wettelijke garantie van twee jaar. De bepalingen van die garantie zijn soms beperkt tot een maximale kilometrage, of tot bepaalde elementen van het voertuig, en vaak ook op voorwaarde dat je het onderhoud gedurende de hele levensloop voor het aflopen van de garantietermijn liet uitvoeren in het netwerk van de autobouwer of herkende partners. Deze garantie dekt productie- of assemblagefouten in het kader van een normaal gebruik van het voertuig. Soms hoort er zelfs een depannage- en mobiliteitsverzekering bij.
Garantieverlenging
Er bestaan betalende garantieverlengingen, vooral voor tweedehandswagens. Check goed de voorwaarden (onderhoudsnetwerk, herstellingsvoorwaarden, onderdelen die gedekt zijn) en de kilometerbeperkingen. Let op dat je geen geen garantie neemt die overlapt met de wettelijke of fabrieksgarantie, die overdraagbaar zijn naar de volgende koper.
Normale slijtage
De onderdelen en elementen van voertuigen hebben tijdens het gebruik af te rekenen met normale slijtage, die niet gedekt is door de garantie. Het gaat bijvoorbeeld om ruitenwissers, banden, remblokken of glasbreuk… Het is echter ook mogelijk dat het probleem ontstaat door een productiefout, maar dat moet je kunnen bewijzen. Het kan bijvoorbeeld dat een onderdeel herhaaldelijk stuk gaat of abnormaal slijt bij dagdagelijks en normaal gebruik.
Verlenging van de garantie na een herstelling
In België wordt de garantie niet verlengd na een onderdelenwissel. En ze wordt ook niet automatisch verlengd bij een herstelling. De termijn wordt gewoon gepauzeerd tijdens de periode die nodig is om de herstelling of een vervanging onder garantie uit te voeren.
Verborgen gebreken
Na de wettelijke of verlengde garantie is het principe van de verborgen gebreken van toepassing. Dat geldt ook voor de verkoop van voertuigen tussen particulieren. De bepalingen van die ‘garantie’ zijn vastgelegd in artikels 1641, 1642 en 1643 van het burgerlijk wetboek. Het beschermt consumenten tegen ‘zware’ structurele problemen die een normaal gebruik van het voertuig onmogelijk maken. Om aanspraak te kunnen maken op die garantie tegen verborgen gebreken, moet er echter een bewijs geleverd worden dat het probleem al bestond op het moment dat de verkoop afgesloten werd, en niet bekend of zichtbaar was bij de ondertekening van het contract. De vermelding van het gebrek op het verkoopcontract volstaat om geen aanspraak te kunnen maken op de bepalingen van de ‘verborgen gebreken’. Als er een verborgen gebrek wordt vastgesteld, geldt er geen verplichting tot herstelling, maar kan je wel een vergoeding of de terugbetaling vragen. Als je een rechtsbijstandsverzekering afsloot, aarzel dan niet om die in te schakelen.