Het verhaal begon in 1991, toen Volkswagen voor het eerst een zescilinder onder de motorkap van de Golf 3 stak. Dat leverde geen sportwagen op, maar wel een GT die tegen dezelfde snelheid over de Autobahn reed als de krachtige BMW-berlines. Voor de Golf 5 betekende de R32 de top van het gamma. De Golf, die van 2005 tot 2008 werd geproduceerd, wist vooral de estheten aan te spreken.

Prestaties

Volkswagen had een schoenlepel nodig om een 3,2 liter grote V6 onder de motorkap van zijn R32 te krijgen. Vergeleken met de Golf 4 met dezelfde motor bleef de evolutie beperkt en won de Golf 5 slechts 10 pk. Met 250 pk en 320 Nm koppel was de R32 de snelste Golf van zijn tijd. Maar het verschil was klein: de GTI-viercilinder was veel lichter en slechts iets minder krachtig, en hield de R32 bij.

Het probleem…

Het gewicht! De V6 is al geen licht blok. Maar nog erger is dat voor de correcte aandrijving VW een Haldex-vierwielaandrijving nodig had, die nog meer gewicht toevoegde. Het resultaat? Op bochtige wegen wordt de Golf 5 afgestraft door uitgesproken onderstuur. De vierwielaandrijving kan daar niet veel aan verhelpen, doordat de passieve sturing de voorkeur geeft aan de vooras. De Golf R32 is dus eerder een GT-kilometervreter dan een levendig sprintbommetje dat de bochten aan elkaar rijgt.

Prijzen

België was uiteraard geen grote markt voor de Golf R32. Toch zijn er enkele exemplaren te vinden. Reken op ongeveer € 15.000 voor een gezond exemplaar met minder dan 100.000 km. De mooiste exemplaren kosten bijna € 20.000!

Betrouwbaar?

De V6 is bijzonder robuust. Het onderhoud blijft dus beperkt, temeer omdat hij over een distributieketting beschikt. Volkswagen bood destijds een manuele en een DSG-bak aan. Kies voor de betrouwbaarheid voor die eerste. De DSG-bak stond in die tijd nog in zijn kinderschoenen, en scheerde qua betrouwbaarheid geen hoge toppen. De Haldex-koppeling zorgt bij regelmatig onderhoud niet voor noemenswaardige problemen. Er kunnen wel enkele elektrische problemen opduiken, onder meer bij de elektrische ruiten en zelfs de centrale vergrendeling.

Onderhoudskosten

De onderhoudskosten van de Golf R32 springen niet de pan uit: tussen € 350 en € 400 voor een jaarlijkse beurt. Hou er echter rekening mee dat de Golf R32 een zware auto is, want de banden en remblokken gaan er tegen een schrikwekkend tempo door. Ook je portefeuille neemt je de R32 niet in dank af: bijna nooit minder dan 10 l/100 km, een gemiddelde van 12 l/100 km bij gewoon gebruik, en uiteraard veel meer bij sportief rijden!

Besluit

Laat ons eerlijk zijn: als je de Golf R32 als een levendige sprintbom beschouwt die alles verorbert wat je hem voor de wielen gooit, zal je bedrogen uitkomen. De R32 is eerder een snelle GT die zijn passagiers bekoort met zijn muzikale motor. Liefhebbers van exclusief metaal zien er zelfs een toekomstig verzamelobject in. Zijn levendigheid wordt echter afgestraft door de zware motor. Tel daarbij het hoge verbruik op en misschien kies je sneller voor de minder exclusieve maar efficiëntere Golf GTI.