Alles begint in de vroege jaren ‘50, met een ontmoeting tussen twee grote namen: Donald Healey, die aan het hoofd staat van het gelijknamige merk, en George Mason, de baas van Nash Kelvinator. De eerste is op zoek naar een performante motor voor zijn sportwagens, de tweede wil een sexy model om zijn merk een hipper imago te geven. Een samenwerking tussen de twee titanen kon niet uitblijven...
Stevig!
Het project wordt gelanceerd en het is het Britse Panelcraft dat de opdracht krijgt om het model te assembleren. Het ontwerp is elegant, de grote Amerikaanse 6-cilinder levert hier 125 pk en het aluminium koetswerk zorgt voor mooie prestaties. Al na één jaar beseft George Mason dat concurreren met Britse roadsters niet zo gemakkelijk is, met amper meer dan 100 verkochte auto's...
Van de VS naar de VS via Engeland en Italië!
Er wordt beslist dat de auto gerestyled zal worden door Pinin Farina! En nu er toch gewerkt wordt aan de wagen, krijgt hij naast een paar andere aanpassingen ook een motor die voortaan 4.1 liter groot is en 142 pk levert! Hij is dan wel mooi en krachtig, toch heeft de Nash-Healey moeite om te verleiden... De reden? Zijn prijs! Het chassis van de States naar Engeland sturen, om er daarna in Italië een koetswerk op te laten bouwen, en dan de complete auto terug naar Amerika te verschepen, heeft zo zijn prijs! Een bijzonder hoge prijs zelfs! De astronomische verkoopprijs weerspiegelt dan ook deze ingewikkelde logistiek... In 1954 besluit Nash zijn model uit de catalogus te schrappen, nadat er een vijfhonderdtal exemplaren gebouwd werden...
5 dingen die je moet weten:
- Voor onderdelen kan je terecht bij clubs aan de overkant van de Atlantische Oceaan!
- Er worden maar weinig auto's te koop aangeboden, maar er zijn ook niet zoveel liefhebbers!
- Technisch is hij degelijk en gemakkelijk te repareren.
- Reken op iets minder dan 100.000 euro voor een heel mooi exemplaar.
- Er werden ook een paar honderd coupés gemaakt.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: