20191113084126peds3e01.jpg

Na de Peugeot 208 en in afwachting van de Opel Corsa daalt de elektrificatiecampagne bij de PSA-groep nu ook neer bij het hipste merk van de groep. De kleine SUV DS 3 Crossback kiest op zijn beurt voor een batterij en een elektromotor om zijn aanbod uit te breiden. Deze stekkerwagen staat in de catalogus gewoon naast de diesel- en benzineversies en heet E-Tense.

20191113084126peds3e02.jpg

Batterijen onder de vloer

Net zoals zijn neef met leeuwtjeslogo staat de DS 3 op het nieuwe CMP-platform van PSA. Omdat de ingenieurs die basis van in het begin hebben ontworpen met een elektrische aandrijving in het achterhoofd hebben de batterijen hun eigen plek en moesten ze er niet zoals bij andere constructeurs met een schoenlepel worden ingewrongen. De cellen komen van het Chinese CATL en zitten onder de middenconsole en de achterbank. In totaal kan het accupakket 50 kWh opslaan, waarvan 46 kWh bruikbaar is. Dat volstaat om deze DS 3 Crossback E-Tense te laten uitpakken met een WLTP-rijbereik van 320 kilometer. De auto slikt gelijkstroom van tot 100 kW zodat de accu tot 80 procent kan worden geladen in 30 minuten.

20191113084127peds3e04.jpg
20191113084127peds3e05.jpg

Identieke binnenruimte

Dankzij de intelligente plaatsing van de batterijen moet deze DS 3 op stroom zich niet schamen voor zijn binnenruimte in vergelijking met de rest van het gamma. De bagageruimte en de beenruimte achterin zijn namelijk doodeenvoudig identiek. Ook voorin verschilt deze variant in niets van de varianten met een klassieke motor, met uitzondering van een knop met daarop een bliksemicoon. Die geeft toegang tot een specifiek menu van het infotainmentsysteem waar het verbruik of de energiestroom kunnen worden bekeken of het laden kan worden geprogrammeerd. Op de middenconsole staat naast de ‘versnellingspook’ een E-Tense-logo en er is een nieuwe B-functie met een meer uitgesproken regeneratie-effect.

20191113084130peds3e06.jpg
20191113084134peds3e07.jpg

Een paar aanpassingen

Uiteraard waren een paar aanpassingen nodig om deze nieuwe aandrijflijn te huisvesten. De achteras is het zwaarst gewijzigd. Omdat de batterij onder de achterbank zit, koos DS voor een achteras met Panhard-stang, een architectuur die we ook kennen van bij Smart om maar een voorbeeld te geven, en die als voordeel biedt dat ze minder ruimte vreet. Onder de motorkap wijzigt ook een en ander. De vooras blijft in de basis dezelfde, maar hij wordt hier natuurlijk wel aangedreven door een elektromotor van 100 kW (136 pk) die is gekoppeld aan een reductiebak.

20191113084132peds3e08.jpg

Gewichtstoename

Door de toevoeging van de batterij en het schrappen van een paar nutteloze elementen weegt de DS 3 Crossback E-Tense een 300 kilo meer dan zijn ‘fossiele’ broers. Ondanks een totaalgewicht van 1.525 kilo is deze SUV dus een van de ‘pluimgewichten’ in de wereld van de elektrische auto’s.

20191113084133peds3e09.jpg

Gekende stilte

Onderweg verleidt de DS 3 Crossback E-Tense door zijn akoestische comfort. Uiteraard heeft de afwezigheid van motorgeluid daar veel mee te maken, maar we loven ook de aandacht die is besteed aan de rest van de geluiddemping. Het is alleen spijtig dat we niet hetzelfde kunnen zeggen van het chassis. Ondanks een herijkte ophanging voel je het meergewicht vooral ter hoogte van de achteras. Forse inveerbewegingen worden zo steevast gevolgd door slecht beheerste uitveerbewegingen. Voor de rest blijkt de 136 pk van de elektromotor ruim voldoende voor zowel de stad als de snelweg. Tijdens onze korte test van 90 kilometer op diverse soorten wegen leidde onze soms sportieve, soms spaarzame rijstijl tot een gemiddeld stroomverbruik volgens de boordcomputer van 18,3 kWh. Aan dat tempo belooft de batterij 251 kilometer rijbereik. In ‘het echte leven’ zou veel meer perfect mogelijk moeten zijn…

20191113084135peds3e10.jpg

Ons verdict

De DS 3 Crossback slaagt met brio in zijn elektrische ombouw. Hoewel de toevoeging van de zware batterijen de rijdynamiek een beetje vermindert, blijft de binnenruimte ongewijzigd. Hij zit wel met een budgetprobleem: voor een basisprijs van 37.700 euro is deze stekkervariant bijna 10.000 euro duurder dan de andere motorversies…

20191113084134peds3e11.jpg