20190222102607corolla1.jpg

Het verhaal van de Corolla begon in 1966. Sindsdien werden er al elf generaties wereldwijd verkocht. Wij moesten hem een tijd missen en kregen de Auris in de plaats, maar generatie twaalf komt ook naar Europa. In drie koetswerkversies nog wel: als vijfdeurs, Touring Sports (break) en Sedan.

20190222102606corolla2.jpg

TNGA

De drie modellen gebruiken het recente moduleerbare GA-C-platform van de TNGA-familie (Toyota New Global Architecture). Dat is goed nieuws voor de Corolla: alle modellen die op dezelfde basis staan, rijden aanzienlijk aangenamer. Het levert de Corolla alleszins een 10 millimeter lager zwaartepunt en een 60 procent stijver koetswerk op, door het gebruik van staal met hoge trekweerstand op strategische punten. De hatchback moet wendbaarder en compacter zijn, en krijgt dus een kortere wielbasis dan de Touring Sports en Sedan (2,64 meter tegenover 2,7 meter).

20190222102607corolla3.jpg

Nieuwe afmetingen

Het nieuwe platform zorgt voor sportievere proporties dan de Auris. De motorkap is bijvoorbeeld 47 millimeter lager. De hatchback en Touring Sports kiezen voor dezelfde hoekige, gespierde stijl, en kunnen voorzien worden van een tweekleurig koetswerk. De Sedan mikt op traditionelere klanten en krijgt wat bravere looks, met onder meer eigen lichten en bumpers. De hatchback is 4,37 meter lang, de Sedan 4,63 meter en de Touring Sports 4,65 meter.

20190222102607corolla4.jpg

Vaarwel diesel

Toyota kiest nog wel voor klassieke benzinemotoren in de nieuwe Corolla (een 1.2 turbo voor de hatchback en break, en een atmosferische 1.6 voor de berline, die vooral voor buiten West-Europa bedoeld is), maar deze twaalfde generatie mikt vooral op hybride. De diesel laat hij volledig achterwege en hij kiest voor twee verschillende hybride aandrijflijnen.

20190222102608corolla5.jpg
20190222102609corolla6.jpg

De basishybride is de vierde generatie van Toyota’s aandrijflijn, op basis van de 1.8 benzine, en vinden we al terug in de C-HR en de laatste Prius. Voor de Corolla werd hij lichtjes herwerkt: hij is 122 pk sterk en stoot volgens de NEDC-cyclus 76 g/km aan CO2 uit (77 g/km in de Sedan). De vijfde generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn kennen we al uit de RAV4. Maar in het geval van de Corolla wordt die gecombineerd met een nieuwe 2.0 benzine, goed voor een gecumuleerd vermogen van 180 pk. De CO2-uitstoot bedraagt 85 g/km voor de hatchback en 84 g/km voor de break. De Sedan doet het alleen met de hybride 1.8.

20190222102611corolla7.jpg

Generatieconflict

Op de weg wordt het verschil tussen beide hybride motoren duidelijk. De nieuwe 2.0 heeft een grotere elektromotor, en dat zorgt voor een soepelere en vloeiendere rijstijl. De elektromotor is hier 80 kW (109 pk) sterk en produceert 202 Nm, tegenover 53 kW (72 pk) en 163 Nm in de hybride 1.8. Daardoor rijdt de Corolla vaker en langer elektrisch en ondersteunt hij de verbrandingsmotor ook efficiënter om zo het “koffiemoleneffect” van de e-CVT-versnellingsbak te verminderen. De hybride 1.8 klinkt sneller door in het interieur en geeft vaker de indruk dat hij niet graag op zijn staart wordt getrapt. Bij een ontspannen rijstijl en in de stad tonen beide motoren zich aangenaam in gebruik: ze rijden zacht, stil en trillingvrij.

20190222102610corolla8.jpg
20190222102611corolla9.jpg

Verrassend dynamisch

De goede indruk wordt versterkt in het chassis. Net als bij elke nieuwe Toyota en Lexus gaat de rijdynamiek er bij elke generatiewissel fors op vooruit. Het stuur is precies, de voortrein levendig en het koetswerk perfect onder controle. Zo dynamisch als een Ford Focus of Peugeot 308 wordt het niet, maar het verschil met de Auris is frappant. Toyota heeft bovendien optioneel een adaptieve ophanging voor de hatchback en Touring Sports.

20190222102611corolla10.jpg

Gemiddeld

Bij onze eerste test van de drie Corolla’s noteerden we op de boordcomputer een gemiddeld verbruik van ongeveer 5 l/100 km, gaande van 4,5 l/100 km voor de hatchback met hybride 1.8 tot 5,2 l/100 km voor de Touring Sports met hybride 2.0. De batterij (lithium-ion in de 1.8, nikkel-metaalhydride in de 2.0) duwt de auto in de praktijk vaak in volledig elektrische modus voort, bij een constante snelheid of bij snelheden tot meer dan 100 km/u.

20190222102614corolla11.jpg

Koffer ontgoochelt

De afwerking aan boord is verzorgd, met kwalitatieve materialen. De sfeer blijft wat klassiek, met uitzondering van de origineel getekende voorzetels. De ruimte achteraan in de Sedan en Touring Sports is uitstekend. De hatchback, met kortere wielbasis, is natuurlijk minder gul op dat vlak, maar het resultaat blijft aanvaardbaar. Het koffervolume is dan weer matig: 361 liter en zelfs 313 liter als je voor de 2.0 hybride kiest. Die ziet zijn 12-voltbatterij verhuizen van onder de motorkap naar de koffervloer. De Sedan is ruimer (471 liter), al is zijn koffer minder makkelijk in gebruik. De Touring Sports is uiteraard de meest praktische variant voor gezinnen: 598 liter, of 581 liter als 2.0 hybride.

20190222102613corolla12.jpg
20190222102614corolla13.jpg

Prijs

De Corolla Hatchback kost € 22.450 met 1.2 turbobenzine. De hybrides kosten minstens € 25.530 (voor de 1.8) en € 32.640 (voor de 2.0, die er alleen in de derde uitvoering is, Style). Het prijsverschil tussen beide hybrides in dezelfde uitvoering bedraagt € 2.020. De break begint vanaf € 23.380 als 1.2 turbobenzine, en vanaf € 26.450 als 1.8 hybride. De 2.0 hybride is verkrijgbaar vanaf de tweede uitvoering, Dynamic (€ 30.560). De Sedan begint vanaf april aan zijn commerciële carrière.

20190222102614corolla14.jpg
20190222102616corolla15.jpg

Besluit

Het universum is Toyota gunstig gezind: de hybride aandrijflijn is aangenamer dan ooit, vooral met de nieuwe 2.0, op het moment dat meer mensen zich bewust worden van de technologie en op zoek zijn naar een alternatief voor diesels in compacte modellen. Het nieuwe TNGA-platform maakt de Corolla bovendien aangenaam om rijden. Toyota keert met andere woorden terug ter zake.

20190222102615corolla16.jpg