De tijd dat het infotainmentsysteem nog gewoon een autoradio was, ligt al ver achter ons. Zelfs de goedkoopste modellen op de markt worden vandaag geleverd met een groot scherm dat verschillende functies combineert. Muziekdiensten, klimaatbediening, gps, rijhulpsystemen… het wordt allemaal gecentraliseerd op één plaats: het infotainmentsysteem. Zoveel informatie op een duidelijke en veilige manier aanbieden is geen sinecure, maar een opdracht voor “UX”-specialisten!

Advertentie
Advertentie

Wat is UX en hoe verschilt het van ergonomie?

Van ergonomie heb je misschien al eerder gehoord. Dit richt zich op de fysieke interactie met de auto, zoals de zithouding of de plaatsing van knoppen en schermen. Als je alle bedieningselementen kan vinden zonder echt te moeten zoeken, dan zit de ergonomie goed.

UX, kort voor User Experience of gebruikerservaring, gaat over hoe de gebruiker de bediening van de wagen beleeft. Waar ergonomie dus de fysieke basis legt, zorgt UX ervoor dat de digitale interactie logisch, intuïtief en fijn aanvoelt. Een fraaie, degelijke ergonomische knop kan bijvoorbeeld een slechte UX hebben als de actie die volgt niet logisch is.

Advertentie
Advertentie

Wat kan er mislopen?

Net omdat het infotainmentsysteem zo belangrijk is geworden, bepaalt het voor een groot stuk of je een wagen leuk vindt of niet. Slechte UX kan snel frustratie veroorzaken. Een auto besturen is een taak die best wat concentratie en mentale inspanning vraagt. Onduidelijke menu’s, onlogische indelingen, trage reactietijden en een gebrek aan feedback kunnen onnodig voor extra cognitieve belasting zorgen. Een voorbeeld: een simpele taak zoals de temperatuur aanpassen kan een uitdaging zijn als deze verstopt zit achter enkele kliks op een touchscreen of moet gebeuren via aanraakgevoelige toetsen (ja, we kijken naar jou, Volkswagen!).

De keuze van sommige constructeurs voor vorm boven functionaliteit is een andere gevaarlijke valkuil. Hoewel moderne auto’s er vaak futuristisch en minimalistisch uitzien, kan een overmatige focus op esthetiek de functionaliteit schaden. Denk maar aan systemen waar de designer meer aandacht heeft gehad voor leuke kleuren en unieke patronen dan voor de eigenlijke bediening. Een goed infotainmentsysteem moet altijd prioriteit geven aan gebruiksgemak boven design.

Invloed op veiligheid

Waarom vertellen we dit nu allemaal? Een slecht ontworpen infotainmentsysteem kan de rijveiligheid ernstig beïnvloeden. Studies tonen aan dat complexe menu’s en trage interfaces de aandacht van bestuurders afleiden, met alle risico’s van dien. Tesla bijvoorbeeld, heeft al veel kritiek gekregen omdat ongeveer alles via het scherm moet gebeuren. Dit soort gecentraliseerde bediening via touchscreens wordt in verband gebracht met ongelukken door onoplettendheid. Het is daarom van het grootste belang dat automerken de juiste balans vinden tussen innovatieve technologie, een mooie vormgeving en veiligheid.

Advertentie
Advertentie

Het ideale infotainmentsysteem?

Wat zijn dan de ingrediënten van het perfecte infotainmentsysteem? De beste oplossing blijkt een hybride model te zijn dat verschillende bedieningsmethodes combineert. Uit praktijktests komt bijvoorbeeld het iDrive systeem van BMW naar voren als de absolute top van gebruiksvriendelijkheid. Dit door een slimme combinatie van een informatief touchscreen, fysieke knoppen als snelkoppeling naar belangrijke menu’s, een multifunctionele draaiknop en een goedwerkende stembediening. Toch kiest ook BMW met zijn “Neue Klasse” voor een interieur met een minimum aan knoppen voor de interactie tussen mens en machine. Begrijpe wie begrijpen kan.

Gelukkig zijn autoconstructeurs niet doof voor kritiek van hun klanten. Volkswagen is onlangs teruggekomen op hun touchscreen-only benadering door weer fysieke knoppen toe te voegen aan bijvoorbeeld hun klimaatbediening.

Advertentie
Advertentie

De toekomst: voice commands en AI

De evolutie van infotainmentsystemen staat intussen niet stil. Spraakbesturing en kunstmatige intelligentie worden steeds beter, zodat je binnenkort op een natuurlijke manier tegen je auto kan praten om iets gedaan te krijgen. Moderne systemen zoals MBUX van Mercedes-Benz bieden al uitgebreide stembediening, terwijl AI-gebaseerde interfaces leren van de voorkeuren van gebruikers en zelfs proactieve suggesties doen. Het IRIS systeem van DS kan met behulp van ChatGPT bijvoorbeeld verhaaltjes verzinnen om je kinderen tijdens een lange rit bezig te houden, zodat jij je kan concentreren op de weg. Handig!

Waarom zijn Apple CarPlay en Android Auto zo populair?

Tot slot nog een woordje over Apple CarPlay en Android Auto. Waarom gebruiken steeds meer mensen deze systemen? De reden is simpel: ze maken gebruik van de herkenbare en vertrouwde interface van je smartphone, waardoor bestuurders geen tijd hoeven te besteden aan het leren van een nieuw systeem. Bovendien zorgen ze voor een gepersonaliseerde ervaring: je kunt bijvoorbeeld een Waze-adres invoeren op je telefoon de avond voordat je vertrekt en deze informatie verschijnt direct in je auto wanneer je ze nodig hebt.

Op deze manier is infotainment niet beperkt tot de auto, maar wordt het deel van een breder digitaal ecosysteem. Anders gezegd: je bent van overal verbonden met je auto, iets waar ook constructeurs natuurlijk interesse in hebben. En omdat ze zelf vaak niet zo’n goeie makers van apps zijn, staan ze wel open voor een diepgaande integratie zoals in de toekomstige versie van Apple CarPlay.

Conclusie

Het infotainmentsysteem maakt een groot verschil in je rijervaring. Een goed ontwerp draagt bij aan zowel het gebruiksplezier als de veiligheid. De toekomst ligt duidelijk in slimme combinaties van fysieke knoppen en geavanceerde software, met nieuwe technologieën zoals AI en spraakbediening. Automerken die hier slim mee omgaan, zullen een streepje voor hebben op de concurrentie in een steeds competitiever wordende markt.