Geen benzinemotoren op de Peugeot-stand in Paleis 5. Alles wat er wordt getoond, bestaat ook met een verbrandingsmotor, maar het merk met de Leeuw als logo richt de aandacht volledig op de elektrische varianten van zijn gamma. Het is belangrijk om dat duidelijk te maken aan bezoekers, zeker nu de situatie voor de autobouwer minder rooskleurig is. Hoewel Peugeot nog steeds in de top 10 staat, heeft het merk aan populariteit ingeboet, zowel bij professionele als particuliere klanten. De tijden waarin het merk dicht in de buurt van Volkswagen kwam in de top 3, liggen ver achter ons. Dat maakt de uitdaging des te groter voor het merk uit Sochaux.
De 408 centraal
De Peugeot 508 loopt op zijn laatste benen. Het is aan de 408 om het stokje over te nemen. Als Belgische première op het Salon zal de gloednieuwe e-408 zijn fastback-profiel tonen, samen met een elektrische aandrijflijn met 210 pk (154 kW). De batterij met een bruikbare capaciteit van 58,2 kWh (61 kWh bruto) zorgt voor een WLTP-rijbereik van 453 km. De hybride en plug-in hybride versies van de 408 hebben een vermogen dat varieert van 136 pk tot 225 pk.
Elektrische break
De 308 zal aanwezig zijn in de SW-breakvariant, en dat in de vorm van de e-308 SW, in lijn met de strategie van Stellantis voor dit Salon 2025. De 4,64 meter lange break beschikt over een vermogen van 156 pk (115 kW) en een batterij met een vermogen van 54 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 409 km. In de berline-uitvoering, die niet op de stand staat, loopt dit op tot 416 km. Snelladen is mogelijk aan een vermogen tot maximaal 100 kW. De 308 is ook verkrijgbaar met een benzinemotor met mild hybrid-technologie (136 pk en 180 pk) en als diesel met de 1.5 BlueHDi van 130 pk. De prijzen van de versies met verbrandingsmotor starten rond € 30.000, terwijl de elektrische varianten meer dan € 40.000 kosten.
Populair nummer
Een 208 mag natuurlijk niet op het appel ontbreken. En dat betekent dat de e-208 op de stand te zien is. Deze compacte hatchback uit Sochaux blijft een populaire keuze voor veel kopers. Zij kunnen kiezen voor een benzineversie met 100 pk of hybride versies met 100 of 136 pk. De e-208 die in de Heizel tezien is, is verkrijgbaar met een vermogen van 136 pk of 156 pk, afhankelijk van de batterijcapaciteit: 50 kWh (46 kWh bruikbaar) of 51 kWh (48 kWh bruikbaar). Een veelgebruikte combinatie binnen Stellantis. Het WLTP-rijbereik van de e-208 loopt op tot 410 km. Het snellaadvermogen is beperkt tot 100 kW. Terwijl de benzinevariant vanaf € 22.000 verkrijgbaar is, kost elektrisch rijden met een 208 minstens 35.615 €.
De e-SUV's
De populaire Peugeot 2008, die recent vernieuwd werd, is beschikbaar met een 1.2 Puretech benzine met 100 pk en als hybride van 136 pk. Op het Salon wordt echter enkel de e-2008 getoond, met een vermogen van 136 pk of 156 pk en een batterij van 50 kWh (46 kWh bruikbaar) of 51 kWh (48 kWh bruikbaar). Het WLTP-rijbereik bedraagt maximaal 406 km. Daarnaast zullen ook de vernieuwde e-3008 en e-5008 aanwezig zijn. Deze modellen bieden de keuze uit een benzine-hybride (136 pk) of plug-in hybride (195 pk), maar de getoonde SUV’s zijn uitgerust met een elektromotor van 214 pk of 230 pk en batterijen met een capaciteit van 73 kWh of 98 kWh, afhankelijk van het vermogen. De e-3008 en e-5008 zijn ook beschikbaar met vierwielaandrijving en 320 pk (235 kW). Het WLTP-rijbereik varieert van 525 km tot 700 km voor de e-3008 en van 500 km tot 660 km voor de e-5008. De e-5008 is een 7-zitter met een prijskaartje dat boven de € 50.000 start, ongeveer € 10.000 meer dan de hybrideversie met 136 pk.
Afwezigen
Geen 508 op prépensioen, maar ook geen Rifter, ondanks zijn populariteit bij gezinnen en jonge ouders. De Traveller voor grote gezinnen is ook nergens te bespeuren. Wel zal de Peugeot E-Partner bestelwagen te zien zijn in de businesszone voor professionele voertuigen.