Met trots presenteert Hyundai Motor Co de nieuwe ECO Getz 1.1 CRDi. Het gemiddeld normverbruik van 3,1 liter bewijst dat Hyundai enorm bekommerd is om het milieu en tegelijk de wens heeft om tegemoet te komen aan de steeds complexere wensen van de consument. Met de introductie van de ECO Getz 1.1 CRDi, tijdens het salon van Parijs (2004), bewijst Hyundai Motor Company duidelijk dat het vertrouwen heeft in het halen van uiterst lage emissiewaarden maar ook in de vooruitstrevende technologie die gepaard gaat met het verregaand gebruik van aluminium. Het model is ontwikkeld met de bedoeling het Europees gemiddeld normverbruik van 3,1 liter te bereiken (CO2 82g/km) en tegelijk te voldoen aan zowel de emissiewaarden van Euro 4 als die van de Amerikaanse SLEV (Super Low Emission Vehicle).
De ECO Getz is een belangrijke verwezenlijking in het realiseren van de algemene doelstelling die geldt bij Hyundai. Daarin wordt gesteld dat de onderneming er naar streeft toonaangevend te zijn qua rentabiliteit, klantentevredenheid, verantwoordelijkheidszin en realisaties op het gebied van milieuvriendelijke ontwikkelingen. Wellicht nog het belangrijkste is dat Hyundai deze doelstellingen wil bereiken als een bedrijf dat zich humanitair en milieuvriendelijk opstelt.
Lichte, compacte maar krachtige 1.1 CRDi-motor
Tijdens de ontwikkeling van de 1.1 CRDi-motor was het behalen van de Euro 4-emissiewaarden één van de belangrijkste aandachtspunten. Bedoeling was een motor te ontwikkelen die toonaangevend zou zijn zowel qua brandstofverbruik als qua loopcultuur, met daarbij in het bijzonder aandacht voor het onderdrukken van NVH (Noise, Vibration, Harshness). Door gebruik te maken van een aluminium motorblok, van gewichtbesparende montagesystemen en van verschillende aanpassingen in de structuur (gebaseerd op ervaringen met de huidige 1.5 CRDi), werd het gewicht van de motor met 25% verminderd. De nieuwe motor met twee bovenliggende nokkenassen ontwikkelt een maximum vermogen van 56 kW (76 pk), terwijl het maximum koppel oploopt tot 154 Nm (15,7 kgm). Deze waarden zijn deels te danken aan het common-rail injectiesysteem met een inspuitdruk van 1.600 Bar, en aan de turbolader met variabele geometrie (VGT of Variable Geometry Turbocharger). Door gebruik te maken van injectoren met zeven inspuitopeningen is het verbrandingsproces geoptimaliseerd en zijn tegelijk het verbruik en de emissiewaarden gedaald. Een elektronische gestuurde regelklep speelt ook een voorname rol in het verbeteren van de motorefficiëntie en het beperken van het verbruik. Dit maakt het mogelijk om de emissie van NOx (stikstofoxiden) en partikels te verminderen. De wervelbeweging van de inlaatlucht wordt opgevoerd bij lage draaisnelheden. Bij hogere toerentallen wordt de wervelbeweging geoptimaliseerd. Om de hoeveelheid NOx verder binnen de perken te houden, is er een EGR (Exhaust Gas Recirculation) koeler. Over het algemeen wordt het gebruik van driecilinders in combinatie met een gewichtsbesparende constructie en directe dieselinjectie, terecht beschouwd als elementen die de NVH-prestatie ondermijnen. Om deze invloeden te beperken, werd een Bed Plate (draagplaat) ingebouwd om de stijfheid van de motor op te voeren. Ook een balansas wordt gebruikt om de trillingen en het geluid in de kiem te smoren. Daarnaast werd het verbrandingsgeluid verminderd door een precies getimede voorinjectie en een optimale controle van de inspuitdruk. Beide elementen zitten vervat in het Common-rail brandstofsysteem. Deze 1.1 CRDi is de eerste publieke voorstelling van een reeks dieselmotoren die zullen worden gebruikt in een uitgebreide reeks voertuigen die thuis horen in de segmenten A, B en C. Deze toepassingen zullen reeds vanaf 2005 op de Europese markt verschijnen.
Het Idle Stop & Go (ISG) System
De nieuwe ECO Getz 1.1 CRDi wordt gekenmerkt door een met een riem aangedreven ISG-systeem, dat samen met toeleverancier Valeo werd ontwikkeld. Het systeem helpt het brandstofverbruik verder te verminderen en verzekert een optimaal rijgedrag. Dit wordt bereikt door de motor uit te schakelen in een standby-modus als het voertuig tot stilstand komt, en hem opnieuw te starten wanneer de bestuurder wil vertrekken. Het nieuwe met een riem aangedreven systeem maakt komaf met de tekortkomingen van eerder geprobeerde ‘stop & start’-systemen, door de motor sneller en stiller weer op gang te brengen. Tegelijk is een grote duurzaamheid verzekerd. Het nieuwe ISG-systeem maakt gebruik van een reversiebele alternator met een ingebouwde startfunctie, die in de meeste gevallen wordt gebruikt om de motor te starten of te herstarten. In de meeste gevallen inderdaad, want het ISG-systeem kiest wel automatisch voor de normale startmotor bij een eerste of koude start. Via een toets op het instrumentenbord kan de bestuurder vrijwillig kiezen om het ISG-systeem aan of uit te zetten. Door de grote doeltreffendheid van het ISG-systeem bij kleinere auto’s, werd het verbruik tijdens de gecombineerde Europese rijcyclus met 4% verminderd. Maar, in situaties waarin veel moet worden gestopt en weer gestart (zoals in de stad), kan het verbruik makkelijk met 8 tot 10% dalen. Rekening houdend met al deze aspecten, wordt duidelijk dat de ECO Getz een pasklaar antwoord is voor dagelijkse pendelritten in stedelijke gebieden die veel onder pollutie te lijden hebben.
Licht maar veilig ASF koetswerk
Het tegemoet komen aan alle belangrijke crash- en veiligheidsnormen betekent daarom nog niet dat het verminderen van het gewicht aan belang heeft verloren. Het tegendeel is waar. De uitdaging bestaat er nu in om met het oog op betere prestaties het gewicht te besparen, zonder enig aspect van de veiligheid en de zekerheid te verwaarlozen. In vergelijking met de huidige Getz 1.5 CRDi werd het gewicht van de ECO Getz 1.1 CRDi in onbeladen toestand met 30% verminderd, tot een totaal van 840 kilogram. Om de leemte tussen veiligheid en algemene prestaties te vullen, is gekozen voor een Aluminium Space Frame (ASF) of een aluminium kooiconstructie. In vergelijking met een zelfdragend stalen koetswerk, laat een ASF gebaseerd koetswerk met de zelfde veiligheidsnormen en rigiditeit een gewichtsreductie toe van 38%. Een bijkomende gewichtsbesparing werd mogelijk door het gebruik van bijkomende lichtmetalen componenten, zoals de onderste aluminium draagarmen (ophanging), aluminium gewrichten, samengestelde aluminium schijfremmen en aluminium gesmede wielen. Voor deze onderdelen levert dit een gewichtsbesparing van 40% op. Zoiets bevordert het verbruik en zorgt voor een beter veercomfort omdat het onafgeveerde gewicht is beperkt. Het staat op dit moment nog niet vast welke van de op de ECO Getz toegepaste technologieën en technieken, ook op seriemodellen van Hyundai terug te vinden zullen zijn.
Ontdek meer inzichten
Hyundai