Het is aan de andere kant van het Kanaal dat de noodklok wordt geluid. De 'British Parking Association' is bezorgd over het toenemende gewicht van moderne auto's, en dan vooral van elektrische auto's. Dat komt omdat bij het ontwerpen van parkeergarages in de vorige eeuw een bepaalde belasting per vierkante meter werd bepaald voor de constructie en de vloerplaten, zowel boven- als ondergronds.
Maar terwijl een auto in de jaren zeventig gemiddeld 1.000 kg woog, is dat gewicht nu bijna verdubbeld door nieuwe eisen op het vlak van veiligheid en comfort. Een gemiddelde SUV weegt nu ongeveer 1.500 kg, terwijl een vergelijkbaar elektrisch model ongeveer 2 ton weegt! Een groot verschil, dat de berekeningen van toen op losse schroeven zet.
Geen reden tot paniek, maar...
De gebouwen die in de tweede helft van de 20e eeuw werden gebouwd, zijn in theorie ontworpen om een belasting van meer dan een ton per plaats te dragen. Maar architecten en ingenieurs voorzagen niet dat één verdieping meerdere voertuigen van dit type zou kunnen concentreren, of zelfs, op een dag, een veelvoud ervan. Dat is des te verontrustender omdat de voor elektrische voertuigen gereserveerde parkeerplaatsen voorzien van oplaadstations, op dezelfde plekken geconcentreerd zijn. Dit kan mogelijk de hele structuur van een gebouw uit evenwicht brengen.
De British Parking Association raadt daarom aan om oudere gebouwen te versterken en nodigt architecten uit om na te denken over toekomstige projecten. Naast een verbeterde stevigheid moeten ze ook bestand zijn tegen spontane ontbranding. Hoewel een dergelijk onderzoek in België niet is uitgevoerd, laat het Engelse voorbeeld zien dat dit een nieuwe uitdaging vormt en dat er waarschijnlijk een grondige doorlichting van de huidige parkeervoorzieningen nodig is.