Het grootste nadeel aan de Avenger, aldus de diehard fans van Jeep? Tot nu toe was het model niet beschikbaar met vierwielaandrijving, nochtans een van de kernwaarden van het merk. Maar het goede nieuws is dat dit euvel binnenkort wordt opgelost dankzij de komst van de Avenger 4xe. Een echte terreinwagen wordt het daarmee niet, zoals de Grand Cherokee, Wrangler en zelfs de Compass dat eerder wel zijn. Maar deze 4xe krijgt de 1.2 PureTech-benzinemotor van 136 pk, gekoppeld aan een elektrisch systeem op 48 volt dat twee elektromotoren van elk 21 kW (29 pk) voedt, die op hun beurt de achterwielen aandrijven. In tegenstelling tot de mild hybride voorwielaandrijvers van de groep, waarbij de elektromotor in de versnellingsbak zit ingewerkt, onderscheidt de Jeep zich dus met een achteras die ook wordt aangedreven.
Het e-Hybrid 48 V-systeem lijkt dus wat op de elektrisch ondersteunde vierwielaandrijving van de Peugeot 508 PSE en de DS 9 E-Tense, maar dan met een minder krachtige elektromotor en een kleinere batterij. Jeep neemt zelfs niet de moeite om de capaciteit van deze batterij te vermelden.
4x4 zonder op te laden!
Dankzij de 'Power Looping'-technologie kan de nieuwe Avenger 4xe rekenen op vierwielaandrijving, ongeacht de laadstatus van de batterij, wat hem een veiligere rijervaring oplevert, ook op moeilijk terrein. Bovendien maakt dit nieuwe Mild Hybrid 48 V-systeem het mogelijk om volledig elektrisch te rijden dankzij de automatische e-DCS6-transmissie met dubbele koppeling, zes versnellingen en de twee elektromotoren.
Voorlopig laat Jeep nog niets los over het gecombineerde vermogen van dit hybride systeem, noch over het verbruik en de prestaties. De Avenger 4xe komt tegen het einde van dit jaar op de markt en vult daarmee het gamma aan, dat momenteel bestaat uit de benzineversie van 100 pk met een manuele versnellingsbak, de mild hybride versie op 48 V met 100 pk en een robotbak met dubbele koppeling, en de volledig elektrische versie van 156 pk.