De motor werd dus voorzien van saddlebags om volop van de vrijheid te kunnen genieten met dit fantastisch vervoermiddel. Een type motor dat meer en meer op de voorgrond komt, vooral dankzij een groot aantal custom fans, die hun eigen motoren met saddlebags hebben aangekleed. Iets wat we geregeld terugvinden in magazines als American Bagger, Baggers, Motorcycle Bagger en Bagger Magazine. Ook de constructeurs gaan mee met hun tijd, het Harley gamma staat bol van baggers, met de Street Glide als symbool, en had tot nu toe zo goed als geen concurrentie. Met de komst van de Kwasaki VN 1700 Custom ABS komt daar nu verandering in.
California Custom
Het recept kennen we: neem een toruing model, haal er al het chroom af om zijn lijn extra in de verf te zetten, voeg er hier en daar al dan niet sexy comfortabele onderdelen bij, maar vergeet vooral de radio niet. De topcase van de VN 1700 Voyager is dus niet langer, en een pak van de koetswerkonderdelen werden aangepast., waaronder de laterale tassen. De bijkomende koplampen werden afgedekt, het grote windscherm maakt plaats voor een kleinere versie, de knipperlichten zijn kleiner, en heel wat onderdelen werden mat of blinkend zwart geverfd. Enkel de koplampen en achterlichten, knipperlichten, uitlaten en stuur zijn nog in chroom. Het zadel is ook specifiek voor dit model en werd uitstekend gecombineerd met de vloeiende lijnen van het achtersteven. De verlichting en lettertype van het dashboard doen meteen terugdenken aan de Amerikaanse wagens uit de jaren '60.
Hedendaagse technologie
Net als bij de VN doet de Custom beroep op een gesofistikeerde uitrusting zoals het K-ACT (Kawasaki Advanced Co-active Braking Technology) systeem met ABS, elektronische gashendel, snelheidsregelaar, audiosysteem een multifunctioneel instrumentenbord. De VN Custom heeft een look als geen ander, en ondanks het ontbreken van een prestigieus logo op de flanken hoeft deze Kwasaki niet onder te doen voor een Harley. Als het op prestaties aankomt dan mogen we de vergelijking ook verder zetten. De watergekoelde 1700 cc motor staat niet meteen garant voor sportieve sensaties, maar hij heeft helemaal geen probleem met de 388 kg van dit gevaarte. Vanaf 1.500 tr/min trekt hij vlot op, en vanaf 2.750 tr/min is het koppel van 136 Nm volledig beschikbaar.
Goed voor het rijbewijs!
Het opmerkelijk comfort van deze Kawasaki zal u aanzetten om lange ritten te maken aan een rustig tempo (goed nieuws voor uw rijbewijs!). De snelweg is een plezier, vooral met de snelheidsregelaar, en ondanks het feit dat de windbescherming niet optimaal is moeten we stellen dat hij gaat als een trein, zelf bij snelheden van meer dan 180 km/u. Op de andere wegen zorgt de ophanging ook voor een uitstekend comfort. Enkel het manoeuvreren aan heel lage snelheden kan soms een (vervelend of vernederend) probleem zijn.
Cool attitude
Het bijzonder aangenaam remsysteem zorgt ook voor het nodige vertrouwen. Vooral de voetrem is bijzonder doeltreffend en eenvoudig te doseren. Het komt er bij dit model toch wel op aan om nooit het gewicht van deze machine uit het oog te verliezen. Dat gewicht brengt limieten met zich mee, en laten geen marge over als er door een te optimistisch rijgedrag snel en hard geremd moet worden. Verder zijn er op deze Kwasaki maar weinig opmerkingen te maken, wetend dat aan een prijs van 17.599 € maar liefst 6.000 € meer betaald moet worden voor een Harley Davidson Street Glide. Voor ons zou het gerust ook zonder radio kunnen, wat de Kawasaki nog wat goedkoper had kunnen maken, maar die keuze hebben we spijtig genoeg niet. Maar wat is in deze categorie het belangrijkst? De prijs of de look?