Positief is dat BMW de M3 bouwde voor alle soorten gebruikers, met verschillende koetswerktypes: coupé, cabriolet en zelfs sedan. Tussen 1992 en 1999 werden meer dan 70.000 exemplaren verkocht. Je vindt dus gemakkelijk een M3 in de zoekertjes. Een reden te meer om niet zomaar de eerste de beste M3 te nemen.
Generaties
De M3 E36 werd voorgesteld op het salon van Parijs in 1992 en was qua stijl nog vrij ingetogen. Onder de motorkap woedde echter een tornado: een drieliter zescilinder-in-lijn met 286 pk bij 7.000 tr/min. Te weinig naar jouw smaak? Met de jaren verbeterde de M3, naar 295 pk in de GT-versie (1994) en 321 pk vanaf 1995. Dat jaar verhoogde BMW de cilinderinhoud naar 3,2 liter en rustte de M3 uit met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voor wie een automaat verkiest, bestaan er twee oplossingen: een vijftrapsautomaat of een gerobotiseerde zesbak (SMG).
Stevig
Deze M3 zit stevig in elkaar en heeft een ontwerp zonder grote gebreken. Helaas werden veel exemplaren mishandeld, zwaar getuned of slecht onderhouden. Een terugkerend probleem bij veel sportwagens van hoog niveau die sterk in de waarde zijn gedaald. Ook hier is de aanwezigheid van een nauwkeurig onderhoudsboekje van kapitaal belang.
Motor
Dit is uiteraard het belangrijkste onderdeel. Ondanks een uitzonderlijk hoog vermogen houdt de zescilinder goed stand. De meeste exemplaren zitten vandaag boven de kaap van 100.000 km en sommige hebben zelfs meer dan 250.000 km. Enkele vuistregels om zo ver te geraken: verwaarloos nooit het onderhoud en gebruik alleen olie die BMW aanraadt. Een gereviseerde motor kost ongeveer 7.000 euro, een standaardwissel circa 14.000 euro.
Het onderhoud is niet zo duur als gevreesd, met een jaarlijks onderhoud (oliewissel en vervanging van filters) voor ongeveer 250 euro. Reken op ongeveer het dubbele voor een grote beurt met oliewissel. De lagers en oliepomp moet je goed in de gaten houden zodra de motor de grens van 150.000 km passeert. Reken op een paar duizend euro om die laatste te vervangen. Ook het bekende Vanos-systeem (variabele distributie) heeft geen eeuwig leven. Zijn vervanging kost meer dan 2.000 euro (zonder werkuren bij BMW), maar kun je bij onafhankelijke garages laten doen voor ongeveer 1.500 euro. Let wel op de kwaliteit van de wisselstukken: BMW maakt ze nog allemaal maar voor hoge prijzen. Sommigen komen in de verleiding om elders onderdelen te zoeken, maar de kwaliteit ontbreekt soms.
Chassis
De M3 is als recente auto goed bestand tegen corrosie. Kijk wel even na of het koetswerk geen schade geleden heeft bij een ongeval. De wieltreinen houden het lang vol (200.000 km), behalve als de auto regelmatig op circuit heeft gereden. Reken dan op 3.000 euro om ze te vernieuwen.
Conclusie
Het tweedehandsaanbod is ruim, neem dus jouw tijd om te kiezen. Veel exemplaren werden onvoldoende onderhouden en vereisen dus dure herstellingen. Een gezond exemplaar biedt alleen maar plezier. De M3 E36 is betrouwbaar en goed gebouwd en is redelijk betaalbaar in onderhoud. Profiteer ervan want volgens veel experten wordt hij nooit nog zo goedkoop.