Van de prestigieuze vooroorlogse modellen tot de legendarische Stratos en de prachtige GT’s uit de jaren ‘50: Lancia heeft zowat elk segment verkend. Altijd met dezelfde filosofie: technisch verfijnde auto’s bouwen. Sinds de overname door Fiat in 1969 verwaterde dat imago geleidelijk, maar het merk behield altijd zijn onmiskenbare Italiaanse klasse. Vandaag zijn de schitterende Aurelia, Flaminia en Appia minder gegeerd bij verzamelaars. Met een paar uitzonderingen zijn het vooral de modellen uit het Fiat-tijdperk die populair zijn. En sommige verdienen echt onze aandacht...
1. Lancia Thema 8.32 (1986-1992)
Achter zijn bescheiden uiterlijk schuilt een ware parel uit de jaren ‘80! Naast het hoogwaardige leder van Poltrona Frau en de uitschuifbare achterspoiler, herbergt deze Thema een… Ferrari-motor onder de motorkap! De naam "8.32" verwijst naar het aantal cilinders en kleppen. De 3 liter-V8 is afkomstig uit de Ferrari 308, maar werd stevig aangepast: het platte krukasontwerp werd verwijderd om de motor rustiger te laten lopen, waardoor hij eerder Amerikaans klinkt. Met 215 pk op de voorwielen had hij moeite om al dat vermogen efficiënt op de weg te krijgen. Toch is de Thema 8.32 populair bij verzamelaars die van sleepers houden. Voor ongeveer 20.000 euro kun je een exemplaar in goede staat vinden. Maar dan nog moet je een garage vinden die hem wil – en kán – onderhouden!

2. Lancia Kappa Coupé (1996-2000)
Dit model is volledig in de vergetelheid geraakt! De Kappa was als luxeberline misschien wat te anoniem, maar als coupé werd hij pas echt bijzonder. De Kappa Coupé had heel wat troeven: een design van Pininfarina, een aantrekkelijk motorengamma met vijfcilinders en de legendarische Alfa Romeo V6. Daarnaast bood hij een luxueus afgewerkt interieur en een uitzonderlijk rijcomfort. Toch werden er slechts 3.263 exemplaren gebouwd. Dit model verdient opnieuw aandacht en is te vinden vanaf slechts 10.000 euro!

3. Lancia Fulvia Sport Zagato (1965-1972)
De Fulvia is een van onze absolute favorieten! Met zijn elegante lijnen, indrukwekkend rallypalmares, sportieve weggedrag en vurige V4-motor is het een echte klassieker. Maar wie hem te braaf vindt, moet de Zagato-versie overwegen. Deze versie oogt een stuk agressiever en had in de eerste productiejaren zelfs een volledig aluminium carrosserie. Van deze sportievere Fulvia werden iets meer dan 7.000 exemplaren geproduceerd. De vroegste versies en de krachtige 1,6-liters zijn het meest gegeerd, maar eigenlijk zijn ze allemaal bijzonder. Een goed exemplaar vind je vanaf 35.000 euro, maar de prijzen stijgen snel voor de beste exemplaren. Dat zegt genoeg!

4. Lancia Beta Montecarlo (1975-1981)
Een Italiaanse sportwagen met middenmotor uit de jaren ‘70? Dan denk je misschien aan de Ferrari 308 GTS van Magnum, maar er zijn goedkopere alternatieven! De Fiat X1/9 is een bekende optie, maar de Beta Montecarlo is een stuk exclusiever. Dit model, ontworpen door Pininfarina, beschikt over een 2-liter viercilinder met dubbele nokkenas. Met 120 pk is hij niet razendsnel, maar dankzij zijn lichte gewicht en perfecte balans is hij een waar genot om te rijden. Voor een mooi exemplaar betaal je vandaag zo’n 20.000 euro, wat een koopje is voor zo’n stijlvolle sportwagen!


5. Lancia Delta HF Integrale (1987-1994)
Er zijn heel wat Lancia’s die peperdure klassiekers zijn geworden. Denk aan de Aurelia, Flaminia Zagato, Stratos, 037 en natuurlijk de Delta Integrale. Met 46 overwinningen in het Wereldkampioenschap Rally is de Delta HF Integrale een absolute legende. Misschien bestaan er snellere hot hatches, maar deze Lancia biedt een unieke sfeer en een iconisch design.
De EVO-versies zijn onbetaalbaar geworden, en ook de 16V-uitvoeringen stijgen snel in waarde. Wie een meer betaalbare optie zoekt, kan kijken naar de 8V en de eerste versie, de HF 4WD. Deze leveren respectievelijk 185 en 165 pk, maar behouden wel de authentieke rally-ervaring. Je vindt een Delta HF Integrale vanaf 30.000 euro, maar de prijzen variëren sterk afhankelijk van de uitvoering en de geschiedenis van de wagen.
