Na de RZ 450e met vierwielaandrijving breidde Lexus zijn gamma van elektrische SUV’s uit met een versie met voorwielaandrijving. Deze efficiëntere RZ 300e belooft een theoretische actieradius van 480 km WLTP. In de praktijk bleek de batterij tijdens onze testweek echter sneller leeg te raken dan verwacht. Maar Lexus heeft inmiddels efficiëntere versies aangekondigd, die in de herfst van 2025 worden verwacht.

Advertentie
Advertentie

Na de compacte elektrische SUV UX 300e stapte Lexus in het segment van grotere elektrische SUV’s met een technisch platform dat het deelt met Toyota en Subaru. De Lexus RZ is namelijk verwant aan de Toyota BZ4X en de Subaru Solterra. Aanvankelijk was de RZ enkel verkrijgbaar als de krachtige vierwielaangedreven RZ 450e. In het najaar van 2023 breidde Lexus het aanbod uit met de RZ 300e. De batterijcapaciteit bleef ongewijzigd op 71,4 kWh bruto, maar met een vermogen van 204 pk in plaats van 313 pk en enkel voorwielaandrijving steeg de actieradius van 440 km naar 480 km WLTP.

Achteraanzicht van een elektrische RZ 300e met embleem op grijze carrosserie.
Voorkant van een Lexus met gepersonaliseerde Belgische kentekenplaat LEXUS-1 tegen glazen gebouw.
Advertentie
Advertentie

419 km WLTP, maar…

Dat zijn de meest optimistische cijfers volgens de WLTP-cyclus met 18-inch velgen. Maar ons testmodel was uitgerust met 20-inch velgen, waardoor de officiële actieradius al daalt naar 419 km. Volgens WLTP bedraagt het gemiddelde verbruik 16,7 kWh/100 km. Toen we instapten, gaf de boordcomputer echter een geschatte actieradius van slechts 277 km aan met een volle batterij. Zelfs in de Eco-modus kwam dat cijfer niet boven de 300 km uit. Te voorzichtig of realistisch? Onze test zal het uitwijzen.

Moderne Lexus-interieur met luxe stuurwiel en geavanceerd centraal touchscreen.

Veelbelovende start, maar…

Bij een eerste rit onder gunstige omstandigheden (18 graden en een randstedelijke route) noteerden we een indrukwekkend laag verbruik van slechts 15 kWh/100 km. Dat zou moeten volstaan om de theoretische actieradius te halen. Maar al snel veranderde het plaatje: met temperaturen onder de 10 graden en grotendeels stadsritten steeg het verbruik boven de 25 kWh/100 km. Op de snelweg registreerden we zelfs 26,8 kWh/100 km, wat de autonomie op lange ritten in de winter drastisch beperkt. Bij deze lage temperaturen was ons beste gemeten verbruik 21 kWh/100 km.

Beperkte reële actieradius

Na meerdere dagen testen en een totaal van 210 km gereden, gaf de boordcomputer nog 19% batterij en 45 km resterende actieradius aan. Dat betekent een reële actieradius van ongeveer 255 km, wat teleurstellend is vergeleken met de officiële WLTP-cijfers. Wellicht zou deze afstand beter zijn bij mildere temperaturen. Wat laadsnelheid betreft, behoort de RZ 300e tot de lagere middenklasse met een DC-snellaadvermogen van 150 kW en een AC-laadcapaciteit van 11 kW.

Advertentie
Advertentie
Lexus RZ 450e in blauw geparkeerd voor een modern glazen gebouw.
Oranje laadkabel in elektrische autoplaats met veiligheidskit.
Oplaadpoort voor elektrische voertuigen op een moderne auto in metallic grijs.

Efficiëntere versies op komst

Lexus is zich duidelijk bewust van deze beperkte efficiëntie en is al bezig met verbeteringen aan zijn grote elektrische SUV. De constructeur heeft nieuwe versies van de RZ aangekondigd. De RZ 350e krijgt iets meer vermogen dan de RZ 300e, terwijl de RZ 500e met 380 pk krachtiger is dan de RZ 450e. Officiële actieradiuscijfers zijn nog niet bekend, maar Lexus belooft tot 100 km extra autonomie. Dit is te danken aan een batterij die groeit van 67,49 kWh naar 76,96 kWh, een efficiëntere elektromotor en minder energieverlies. Daarnaast wordt de laadtijd verkort dankzij een nieuwe 22 kW-lader en een verbeterde batterijvoorverwarming voor koudere dagen. Wie niet gehaast is, wacht dus best tot het najaar om een Lexus RZ te bestellen…

Advertentie
Advertentie