20191122100348lexusuxev.jpg

Half 2020 maakt de Toyota-groep een forse knieval. Na lang te hebben beweerd pas elektrisch te gaan wanneer de batterij met vaste elektrolyt productieklaar is (wat vermoedelijk nog zeker 5 jaar zal duren), onthult Lexus nu onverwacht een elektrische variant van zijn kleine cross-over UX. De UX 300e is qua formaat een rivaal voor de MX-30 van landgenoot Mazda of de DS 3 Crossback E-Tense. De Lexus kiest meteen voor een vrij grote batterij van 54,3 kWh (Mazda: 35 kWh, DS: 50 kWh), waarmee het een rijbereik van 400 kilometer belooft.

20191122100346lexusuxev.jpg

Addertje onder het gras: Toyota doet zijn metingen nog steeds volgens de (voorbijgestreefde) NEDC-cyclus. Op de meer realistische WLTP-cyclus gokken wij op een 300-tal kilometer. De UX zou kunnen snelladen, maar dan wel aan een vrij beperkt vermogen van 50 kW – vandaag is 100 kW zowat de norm. De interne lader trekt maximaal 6,6 kW, wat laat vermoeden dat hij enkel eenfasig kan laden, en laadt de accu dan op in 7 uur. De UX 300e stuurt 204 pk en 300 Nm naar de voorwielen om zijn massa van liefst 1.900 kilo te verplaatsen (ter vergelijking: de 25 centimeter langere Tesla Model Y met een batterij van 75 kWh en zeven zitplaatsen weegt 1.850 kilo). De hybride versie van de UX kost bij ons net geen 36.000 euro, dus het zou ons niet verrassen mocht de elektrische variant een stuk boven de 40.000 euro gaan. De UX 300e komt in de zomer van 2020 op de markt.

20191122100347lexusuxev.jpg