Het Amerikaanse elektrische automerk Lucid heeft zich van bij het begin opgeworpen als een premium constructeur die wil wedijveren met Tesla of Mercedes. Nog voor zijn Air op de markt is, neemt hij al een voorsprong op zijn rivalen door zijn recordrijbereik. Vergeet de Mercedes EQS of Tesla Model S Long Range, de luxeberline van Lucid heeft een gehomologeerd rijbereik gehaald van tot 832 kilometer.
Opgeladen en gestroomlijnd
Er zijn niet zoveel manieren om zo ver te geraken zonder te moeten opladen. Allereerst heb je een forse batterij nodig. 113 kWh is die van de Air, die dus groter is dan die van de EQS of de Model S. Je hebt bovendien een vorm nodig die zonder de minste inspanning door de lucht kan klieven. De stroomlijn van de Air is gewoonweg verbluffend, met een Cx van slechts 0,20. Maar elk detail telt: wie kiest voor de velgen van 21 duim in plaats van de standaard 19-duimers ziet het bereik vallen naar 770 kilometer.
Tot 1.111 pk
Vandaag kan je kiezen uit 5 versies van de Air, met vermogens van 480 tot 1.111 pk. De Grand Touring (800 pk, 825 kilometer rijbereik, 139.000 dollar), de Dream Edition Performance (1.111 pk, 753 kilometer, 169.000 dollar) en de Dream Edition Range (933pk, 832 kilometer, 169.000 dollar) zouden nog voor het eind van het jaar op de Amerikaanse markt worden gelanceerd. Later krijgen ze het gezelschap van twee andere, meer betaalbare en minder krachtige versies.
Ook voor Europa
Lucid Motors beperkt zich niet tot Noord-Amerika, want het komt ook naar Europa. De constructeur wil in de loop van volgend jaar in België van start gaan. Het rijbereik zal hier echter niet even hoog zijn. De hierboven vermelde cijfers zijn namelijk berekend volgens de Amerikaanse EPA-meetcyclus. Hoewel die vrij dicht in de buurt komt van onze WLTP-norm zijn de tests niet identiek en zal het rijbereik hier dus anders uitvallen. Maar dat neemt niet weg dat de Lucid Air op dit moment wel de kampioen van de lange afstand is.