Na de plug-in hybride SUV 01 trekt Lynk & Co eindelijk het doek van zijn nieuwste model, dat 100% elektrisch is: de 02. Net als bij Polestar betekent het cijfer dat het hier over het tweede model van het merk gaat, en zegt het niets over de positie in het gamma van de autobouwer, zowel wat de afmetingen betreft als de prijs...

Advertentie
Advertentie

Met zijn lengte van 4,46 meter, breedte van 1,84 meter en hoogte van 1,57 meter is de Lynk & Co 02 exact 81 mm korter, 17 mm smaller en 124 mm lager dan de huidige 01. Hij krijgt dus een plek onder die laatste in het gamma van de autobouwer. Zijn wielbasis is daarentegen wel 16 mm langer dan zijn grote broer, voor een totaal van 2,75 meter. De 02 wordt gebouwd op hetzelfde SEA-platform als de Smart #1 en #2, en ook dat van de Volvo EX30 en de Zeekr X. Hij lijkt trouwens sterk op die laatste, zeker vooraan.

Advertentie
Advertentie

Op alle vlakken groter dan zijn neefjes

Binnenin onderscheidt deze Lynk & Co 02 zich meer van de rest van de familie. Zo krijgt hij een dashboard met een unieke look, maar ook met een grotere digitale instrumentencluster en infotainmentscherm. Het eerste is sterk personaliseerbaar en meet 10,2 duim terwijl het tweede een diagonale diameter heeft van 15,4 duim. Zijn koffer is ook groter, met een capaciteit van 410 liter, en daarnaast ook nog 15 liter onder de motorkap vooraan.

200 kW (272 pk), 343 Nm en tot 445 km rijbereik

In tegenstelling tot de Smart #1, Smart #3, Volvo EX30 en Zeekr X, waarbij je de keuze krijgt uit verschillende aandrijflijnen, gaat de Lynk & Co 02 enkel voor de ‘basismotorisatie’. Hij krijgt dus één motor met een vermogen van 200 kW (272 pk) en 343 Nm koppel op de achteras. Daarmee sprint de 1.820 kg zware Lynk & Co 02 van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden en haalt hij een top van 180 km/u. De batterij is een NMC lithium-ion exemplaar met een capaciteit van 66 kWh, waarvan 62 kWh effectief bruikbaar. Daarmee kan de Lynk & Co 02 prat gaan op een elektrisch rijbereik dat oploopt tot 445 km. Moet hij opgeladen worden, dan kan de eerste elektrische SUV van het merk dat aan een vermogen van 11 kW in wisselstroom (optioneel 22 kW) en 150 kW in gelijkstroom. Aan een DC-laadpaal kan de Lynk & Co 02 in theorie dus in zo’n 30 minuten opladen van 10 tot 80%.

Advertentie
Advertentie

Vanaf € 35.495 en geen abonnement!

Met deze 02 verandert Lynk & Co ook het geweer van schouder wat zijn verkoopmodel betreft. Geen abonnementen meer, het tweede model van het merk is enkel te koop. De Lynk & Co 02 is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus en de prijzen starten bij € 35.495 voor de ‘Core’ en € 39.495 voor de ‘More’. Die laatste is beter uitgerust en krijgt onder andere standaard actieve kleppen in het radiatorrooster en een warmtepomp. Je zal je 02 wel nog altijd kunnen delen via de Lynk & Co app.

Advertentie
Advertentie