Het instapmodel van het Ford-gamma is nu ook verkrijgbaar in een 100% elektrische uitvoering. En dat maakt hem ineens ook nog wat praktischer!

Advertentie
Advertentie

Deze nieuwe elektrische variant lijkt als twee druppels water op de Tourneo Courier met verbrandingsmotor, maar er zijn enkele details die ervoor zorgen dat je de twee van elkaar kan onderscheiden. Zo krijgt hij bijvoorbeeld een nieuwe radiatorrooster dat lijkt op dat van de E-Tourneo Custom. Verder zien we onder andere dat er een extra opbergruimte komt onder de motorkap van de E-Tourneo Courier. Die ‘frunk’ is 44 liter groot en je kan er bijvoorbeeld de laadkabels in kwijt. De koffer is even groot als die van zijn broers met verbrandingsmotor: tot 1.188 liter in vijfzits configuratie en geladen tot tegen het dak, en tot 2.162 liter met de zetels neergeklapt.

Advertentie
Advertentie

Nog praktischer!

In het interieur van de Ford E-Tourneo Courier vind je grotere schermen dan in de benzineversie. Zowel de diameter van het instrumentenpaneel als die van het centrale infotainmentscherm groeien in dit geval tot 12 duim. De E-Tourneo Courier krijgt ook een nieuwe middenconsole die op verschillende manieren ingedeeld kan worden en waar je zelfs een laptop in kwijt kan.

Een 43 kWh batterij voor een rijbereik tot 288 km…

De Ford E-Tourneo Courier wisselt zijn 1.0 EcoBoost driecilinder in voor een 100 kW (136 pk) en 290 Nm sterke elektromotor. Dat is 8 kW (11 pk) en 90 Nm meer dan de Courier met verbrandingsmotor. Anderzijds kan hij maar 750 kg slepen, of 250 kg minder dan de ‘klassieke’ Tourneo Courier. De elektromotor haalt zijn stroom uit een batterij met een bruikbare capaciteit van 43 kWh, waardoor de Ford E-Tourneo Courier een rijbereik tot 288 km belooft.

Advertentie
Advertentie

Van 10 tot 80 % opladen in 23 minuten

Ford zorgde ook voor een ‘one pedal driving’-stand en een ingebouwde lader die tot 11 kW AC en 100 kW DC aankan. Dat laatste cijfer zorgt ervoor dat je 100 km rijbereik ‘bijtankt’ in 10 minuten en in het beste geval van 10 tot 80% oplaadt in 23 minuten. De batterij en het interieur kunnen ook voorverwarmd worden via het centrale scherm of de FordPass applicatie, zonder dat je daarvoor een bestemming moet invoeren in het navigatiesysteem. Handig. De productie gaat eind dit jaar van start en de eerste leveringen zijn voorzien voor de lente van 2023. Nu is het enkel nog wachten op de Belgische prijzen van de Ford E-Tourneo Courier.

Advertentie
Advertentie