Advertentie
Advertentie

De troeven:

1. Die heerlijke looks

Over smaak valt niet de twisten en dat geldt blijkbaar bij uitstek voor het uiterlijk van de nieuwe Renault 5, waar echt iedereen enthousiast over is… Dat merken we bij de wat oudere autoliefhebbers die de eerste R5 uit 1972 nog gekend hebben, maar ook bij de allerjongsten die vallen voor zijn ludieke, buitengewone looks die zich duidelijk onderscheiden van de grijze eenheidsworst die moderne auto’s soms geworden zijn. Binnenin leeft die indruk gewoon verder, want daar brengen stoffen in vintage kleurtjes en hippe digitale schermen het verleden en het heden samen in één smaakvol geheel.

Advertentie
Advertentie

2. Vintage maar modern

Achter zijn retro styling verbergt de R5 hypermoderne technologie. Natuurlijk is er de elektrische aandrijving, maar ook de multimedia aan boord is van het hipste wat er vandaag op de markt is. Alles draait op Android Automotive en er is zelfs een artificieel intelligente spraakassistent via ChatGPT. Navigeren doe je al even modern, want dat gebeurt op uitstekende kaarten van Google Maps, inclusief trajectplanner die je helpt bij het vinden van de beste laadpunten naar jouw smaak (qua vermogen en betaalmogelijkheden). Pre-conditioneren van de batterij om de laadbeurt zo snel mogelijk te laten verlopen, gebeurt ook automatisch. Voeg bij dat alles nog de “Plug & Charge”-functie (die een laadpas overbodig maakt) en de bidirectionele V2L/V2G-lader (waarmee je een extern apparaat kan bijladen of zélfs stroom terug op het net kan sturen) en je begrijpt waarom je hier te maken hebt met de modernste geconnecteerde stadswagen van allemaal.

3. Klein, maar rijdt als een grote

Na - net als iedereen - te zijn gevallen voor zijn uiterlijk, waren we heel benieuwd naar hoe deze nieuwe Renault zou rijden. En ook op dat vlak stelde hij niet teleur! Integendeel: we zijn onder de indruk van zijn veelzijdigheid! In stadsverkeer werkt de elektrische aandrijving aangenaam zacht en toont de R5 zich wendbaar en compact. Op bochtige wegen komen het nauwkeurig afgestelde onderstel en het heel directe stuur nooit in de problemen. En misschien nóg verrassender is dat deze R5 op batterijen zich ook op de snelweg meer dan aardig uit de slag trekt, want de stabiliteit en geluidsisolatie doen denken aan auto’s uit hogere segmenten. Een kleine R5… die rijdt zoals een grote!

Advertentie
Advertentie

De minpunten:

1. Beperkte beenruimte achterin

Voorin zit je heerlijk in comfortabele sportstoelen, maar achterin vraagt de R5 meer compromissen… De achterdeuren slaan niet al te wijd open en van zodra je boven de 1m75 bent uitgegroeid, zullen je knieën kennismaken met de rugleuning van de zetel vóór je. Het centrale zitje achterin is zodanig smal dat alleen kinderen er zullen willen zitten. Dat laatste geldt natuurlijk voor zowat elke auto met deze afmetingen (amper 3,92m lang). Nog een puntje van kritiek: de koffer biedt best wat inhoud, maar laden verloopt moeilijk door een opmerkelijk hoge drempel. En zelfs met de achterbank neergeklapt, krijg je de laadvloer nooit volledig vlak.

Advertentie
Advertentie

2. Geen glazen of open dak

Het is zeker leuk zitten in de Renault 5, maar zelfs voorin vonden we de sfeer wat aan de donkere kant, en dat komt door de ruim bemeten zetels en de relatief hoge gordellijn. Wat extra licht zou dus welkom zijn, bijvoorbeeld via een leuk glazen (of zelfs openschuivend) dak… maar dat is er niet! Boven je hoofd houdt de R5 de boel altijd donker en gesloten, en dat vinden we jammer! Op de grotere R4 E-Tech zagen we wél al een langgerekt en openvouwend stoffen dak verschijnen, waardoor die extra lucht en licht wel degelijk naar binnen kunnen.

3. Geen benzineversie…

We begrijpen het natuurlijk wel: deze R5 E-Tech wil zijn geslaagde nostalgie en retro charme inzetten om autoliefhebbers aan te zetten tot elektrisch rijden. Maar dan nog vinden we het jammer dat hij benzinerijders resoluut uitsluit. De Mini is er bijvoorbeeld wél nog met een verbrandingsmotor, en dat geldt ook voor de Fiat 500 en andere hippe stadsauto’s van de Stellantis-groep (Alfa Junior, DS3, Lancia Ypsilon). Met een benzinemotor onder de kap zou de prijs van de R5 al snel met zo’n 10.000 euro kunnen dalen. In deze lanceringsversie met riante uitrusting, 150 pk en een 52 kWh-batterij kost hij namelijk 32.900 euro. Volgend jaar volgt nog een uitvoering met kleinere batterij die om en bij de 25.000 euro zal kosten. Maar een benzineversie had de ontegensprekelijke charmes van de R5 dus nóg veel toegankelijker kunnen maken… én voor Renault extra centjes in het laatje kunnen brengen…