Het minste wat je kan zeggen is dat de ‘Monial de l’Automobile’, het Autoalon van Parijs, helemaal terug is. Niet alleen werd de oppervlakte gevoelig vergroot in vergelijking met de vorige editie en tekenden er ook meer merken present, die stelden er ook nog eens heel wat premières voor: Alpine A110 R Ultime, Audi Q6 Sportback e-tron, Citroën C4, C4X en Ami, Kia EV6, Leapmotor B10… Maar sommige nieuwigheden zijn net dat beetje belangrijker dan andere.
1. Renault 4 E-Tech
De Renault 4 E-Tech is zonder twijfel dé ster van het Salon van Parijs 2024. Na 30 jaar afwezigheid is het icoon van de jaren ‘60 terug van weggeweest, nu in een 100% elektrische versie. Naast een look die geïnspireerd werd door zijn voorvader biedt de nieuwe R4 ook heel wat praktische snufjes. Zo is de laaddrempel voor de koffer amper 61 cm hoog en kan de passagierszetel vooraan neergeklapt worden zodat je spullen met een lengte tot 2,2 meter mee kan nemen. Renault maakte ook van de gelegenheid gebruik om een concept voor te stellen op basis van zijn nieuwe 4L, de FL4WER POWER. Die is klaar voor het avontuur, met niet enkel offroad-banden, maar ook een bodemspeling die met nog eens 15 mm verhoogd werd.
2. Dacia Bigster
Net tegenover de R4 van de 21ste eeuw in Paleis 6 stond nog een niet te missen ster van de Mondial de l’Automobile 2024: de Dacia Bigster. Deze eerste C-segment SUV van de lowcost autobouwer is in werkelijkheid niets meer of minder dan een verlengde Duster. Hij krijgt wel een andere bumper vooraan en een licht hertekend radiatorrooster. Zijn wielbasis groeit ook met 4 cm in vergelijking met die van de Duster en het motorenpalet, dat wel gelijkenissen vertoont met dat van zijn kleine broer, is iets krachtiger geworden. Afwachten of het grote publiek hem kan smaken, maar onze kleine teen zegt dat dat zal afhangen van de prijzen. En die zijn op dit moment nog niet bekend.
3. Citroën C5 Aircross Concept
Het is een zeldzaamheid op salons, zeker de laatste jaren, maar op de Citroën-stand regende het nieuwigheden! Maar de ster op de stand van het Franse merk was zonder twijfel de C5 Aircross Concept. Het moet gezegd dat zijn hoekige lijnen en zijn groene lakkleur de aandacht meer wisten te trekken dan de facelifts van de C4, C4X en de Ami. Bij de voorstelling van de stijlstudie wist Citroën-CEO Thierry Koskas te vertellen dat de concept car voor 95% overeenkomt met de uiteindelijke productieversie. Genoeg om ons te doen uitkijken naar het moment dat we de nieuwe Citroën C5 Aircross zullen kunnen ontdekken.
4. Skoda Elroq
We kenden de Skoda Elroq natuurlijk al van voor de start van het Salon van Parijs, maar in de Lichtstad toonde het Tsjechische merk zijn elektrische SUV voor het eerst zonder camouflage aan het grote publiek. En het minste wat je kan zeggen, is dat hij niet teleurstelt, vooral in zijn ‘85’-variant met een rijbereik tot 579 km! Ondanks zijn lengte van 4,488 meter, breedte van 1,884 meter en hoogte van 1,654 meter, weet hij toch heel wat binnenruimte te bieden, met ook een 470 liter grote koffer die door de zetels neer te klappen 1.580 liter aan bagageruimte kan bieden. En toevallig weten we al (min of meer) hoe hij rijdt, omdat wel al de kans kregen om een nog gecamoufleerd ontwikkelingsmodel te testen.
5. Volkswagen Tayron
Net als de nieuwe elektrische SUV van Skoda maakte ook de Volkswagen Tayron zijn publieksdebuut op de Mondial de l’Automobile. Midden in paleis 6 toonden twee exemplaren hun 4,77 meter lange koetswerk, maar vooral ook hun interieur met plaats voor 7! En dat tussen heel wat andere nieuwigheden, zoals de nieuwe California, de Transporter Caravelle, de ID. Buzz GTX of nog de nieuwe Golf 8.5. De Tayron, eigenlijk een Tiguan XXL, was in Parijs zowel te zien met een klassieke aankleding als in een R-Line uitvoering.