Stellantis is vandaag niet bepaald in topvorm. In de zes maanden van januari tot eind juni zag de groep, die ontstond uit de fusie van PSA en FCA, zijn resultaten in elkaar stuiken. Net zoals zijn concurrenten lijdt de automastodont onder de terugval van elektrisch rijden in Europa en de Verenigde Staten, ziet het de populariteit van verschillende merken afnemen en komt de verkoop van nieuwe modellen maar moeizaam van de grond. Eén cijfer illustreert de moeilijkheden van de Frans-Italiaanse groep als geen ander: de nettowinst van 5,6 miljard euro ligt zo maar even 48% lager dan die in dezelfde periode vorig jaar! 

Advertentie
Advertentie

Carlos Tavares maakte van de opening van het autosalon van Parijs gebruik om zijn plannen voor de toekomst van de groep toe te lichten. Hij begon meteen met het nieuws dat zijn mandaat eind 2026 zal aflopen, en eind dit jaar een opvolger wordt aangeduid. Tot die tijd zullen voor een heleboel merken in het Stellantis-universum belangrijke knopen worden doorgehakt, met de garantie dat ze nog tot 2026 op de nodige financiering kunnen rekenen. Anders gezegd: hij schuift de hete aardappel handig door naar de persoon die in zijn voetstappen zal treden.

 

Het merk dat het diepst in nesten zit, Chrysler, heeft vandaag nog welgeteld één model in zijn catalogus en hoopt vurig op de lancering van zijn eerste elektrische auto in de loop van volgend jaar. Lancia probeert met de nieuwe Ypsilon zijn intussen veelbesproken come-back te realiseren, krijgt in 2026 met de Gamma een nieuw topmodel en zou in 2028 op een nieuwe Delta mogen rekenen. Alfa Romeo kondigt op zijn beurt een nieuwe Stelvio aan voor 2025, gevolgd door een opvolger voor de Giulia in 2026. Nog een jaar later zou er ook een nieuwe, grote Alfa SUV zitten aan te komen, vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt.

 

Dodge blijft intussen timmeren aan de weg met de Charger en de Hornet. Er gaan ook geruchten de ronde over de terugkeer van de Stealth, een SUV die in 2027 de Durango zou vervangen. Jeep blijft ambitieus met een hele reeks nieuwe modellen waaronder elektrische versies van de Renegade en de Compass, en een nieuw pick-up bedrijfsvoertuig dat we tegen eind 2027 mogen verwachten. RAM kampt intussen met forse kwaliteitsproblemen en moet zijn pick-ups al terugroepen voor herstellingen van zodra ze van de band rollen… Een vervelende situatie die dit jaar aan de basis ligt van een met 24% gedaalde verkoop in de Verenigde Staten.

 

De andere merken van de groep die te belangrijk zijn om te verdwijnen, zoals Fiat, Opel/Vauxhall, Citroën en Peugeot, blijven zich intussen toeleggen op volumemodellen. Maserati zit daarentegen in financieel zwaar water, wat volgend Tavares te wijten is aan falende marketing. Santo Ficili, de nieuwe aangestelde kopman van het Italiaanse prestigemerk, kreeg de niet mis te verstane opdracht om er “het roer om te gooien en de mindset te veranderen”.

Advertentie
Advertentie

Rest dan nog het buitenbeentje van de groep: DS Automobiles. De plannen van het merk blijven vooralsnog vaag en het huidige gamma lijkt buiten de Franse landsgrenzen maar weinig bijval te genieten. Ook voor Abarth, dat sportieve versie van Fiat-modellen blijft bouwen, is de toekomst op zijn zachtst gezegd onzeker.

 

Tavares liet verder nog verstaan dat het beheer van zoveel merken de groep voor forse uitdagingen stelt, en dat het niet uitgesloten is dat er de komende jaren enkele “gerationaliseerd” zullen worden om de toekomst van de hele groep te vrijwaren. Wie ook zijn opvolger wordt, het ziet er naar uit dat op de volgende grote baas van Stellantis een heleboel werk en… pijnlijke beslissingen liggen te wachten.