Ferrari breit vandaag een vervolg aan de lange lijn van de meest extreme modellen die het ooit bouwde. En die bloedlijn begint vier decennia geleden met de 288 GTO, gevolgd door de F40, F50, Enzo, LaFerrari en nu dus de F80!

Advertentie
Advertentie

De look van de Ferrari F80 is in elk opzicht radicaal te noemen, en ook bijna volledig bepaald door de zoektocht naar efficiëntie, aerodynamica en de koeling van zijn mechanische elementen. Maar de Italiaanse designers integreerden ook de zwarte band die we eerder al zagen bij de 12Cilindri in de neus van de nieuwe hypercar, die 4,84 meter lang is, 2,06 meter breed en amper 1,138 meter hoog. Ze tekenden 6 luchtsleuven in de motorkap achteraan, als verwijzing naar het blok dat eronder schuil gaat.

Advertentie
Advertentie

Een 1.200 pk sterke V6 hybride!

Net als de huidige F1-bolides en de 499P die de 24 u van Le Mans twee keer op zijn naam schreef, verbergt de koolstofvezel monocoque van de Ferrari F80 een V6 hybride. Die heeft een cilinderinhoud van 3.0 liter en wordt beademd door twee elektrische turbo’s. Het zorgt ervoor dat het blok op zich al 900 pk levert! En dat maakt hem tot de krachtigste verbrandingsmotor die Ferrari ooit bouwde, met een specifiek vermogen van maar liefst 300 pk/liter... Maar de F80 heeft nog meer in zijn mars, want hij is ook uitgerust met drie elektromotoren (twee vooraan en één achteraan), gevoed door een batterij met een capaciteit van 2,3 kWh. Maar vraag niet naar zijn puur elektrische rijbereik, want net als de LaFerrari beschikt de F80 niet over een EV-stand. Zijn elektromotoren dienen enkel om de V6 bij te staan, en het totaalvermogen op te krikken tot 1.200 pk! Dat maakt van de F80 de krachtigste Ferrari ooit gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg.

De snelste in zijn soort

Het vermogen wordt verdeeld over de 4 wielen en zorgt ervoor dat de 1.525 kg wegende Ferrari F80 vanuit stilstand naar de 100 km/u knalt in 2,15 seconden en naar de 200 km/u in 5,75 seconden! Zijn topsnelheid is begrensd op 350 km/u. En natuurlijk is de Ferrari F80 niet alleen snel in een rechte lijn. Hij stelde ook het ronderecord voor straatlegale bolides op het circuit van Fiorano met 2 seconden scherper. Een record dat op naam stond van de SF90 XX Stradale. Hij was ook nog eens 4,4 seconden sneller dan zijn rechtstreekse voorganger, de LaFerrari. Daarvoor rekent de F80 onder andere op een actieve ophanging en achtervleugel (die kan bewegen over een hoek van 11 graden) en een 1,8 meter lange diffuser! Die aerodynamische ingrepen zorgen voor maar liefst 1.000 kg downforce bij een snelheid van 250 km/u.

Advertentie
Advertentie

799 exemplaren met een prijs die flirt met de € 3 miljoenzonder belastingen!

Doen die cijfers je nergens aan denken? Misschien aan de recent onthulde McLaren W1? Net als in de Formule 1 hebben de nieuwste auto’s van beide merken elkaar dus al gevonden als concurrenten. Laten we hopen dat de strijd tussen de F80 en de W1 net iets pittiger is dan bij de eenzitters. Ferrari pakt echter meteen de pole als het gaat om de prijs. De 799 exemplaren van de F80 die door de fabriekspoorten naar buiten zullen rijden, 400 stuks meer dan McLaren er van zijn W1 op de wereld wil zetten, krijgen een prijskaartje dat in de 3 miljoen euro benadert, en dat nog zonder belastingen! Maar net als bij de W1, die ‘amper’ 2,4 miljoen kost, hebben alle exemplaren van de nieuwe Italiaanse bolide al een toekomstige eigenaar gevonden.

Advertentie
Advertentie