De nieuwe Maserati GranCabrio - en zijn coupébroer GranTurismo - belichaamt de heropleving van het merk met de drietand. Gedaan met de dieselberlines gebaseerd op Chrysler-techniek: Maserati gaat opnieuw voor exclusiviteit… maar ook voor pluraliteit! De GranCabrio is er namelijk niet enkel als Trofeo op benzine, maar ook in deze gloednieuwe elektrische Folgore-versie. Daarmee is het meteen de snelste elektrische luxecabrio ter wereld. Het is ook de enige in zijn soort… maar dat terzijde.
Design Maserati undefined
Italiaanse schoonheid
Wat je ook vindt van de kwaliteit van de producten van Maserati, een ding blijft zeker: iedereen valt voor het design! Hetzelfde geldt voor deze nieuwe GranCabrio. De proporties van deze grote cabrio-GT zijn zo perfect op elkaar afgestemd dat het haast een symfonie lijkt. Hij heeft nog steeds een lange motorkap, een ver naar achteren geplaatste cabine en een kleine kofferklep die zijn profiel strak afrondt.
Bijna gesloten grille
Een Maserati zou geen Maserati zijn zonder een grote grille met een drietand in het midden. De nieuwe GranCabrio Folgore (bliksem in het Italiaans) is daarop geen uitzondering, want het merklogo prijkt nog steeds trots op de neus. Maar de grille is hier zo goed als gesloten. Elektrische wagens hebben minder frisse lucht nodig, en dus wordt er meer ingezet op de stroomlijn.
Drie streepjes = volle batterij
Naar de achterkant stappen kost wat tijd, want het beestje is maar liefst 4,97 m lang! Dat geeft ons de tijd om de typische drie openingen achter de voorste wielkasten te ontdekken. Op deze elektrische versie geven ze het laadniveau van de batterij aan. Op de flanken zien we ook verzonken deurgrepen. Achteraan is het een typische, klassieke GT. Dat gezegd zijnde, blijft het een Maserati… maar dan zonder uitlaatpijpen!
Beleving Maserati undefined
Minuscule koffer
Achter deze prachtige rondingen zou je een grote koffer verwachten, of toch groot genoeg om je golfclubs en Louis Vuitton-reiskoffers te kunnen meenemen, gezien de grootte van de GranCabrio. De waarheid stelt echter teleur: slechts 151 liter, waardoor je erg licht zal moeten inpakken. Eerlijk gezegd een beschamende laadruimte voor een auto van 5 meter lang!
Met of zonder leer
Wat wel profiteert van deze omvang, is het interieur. De GranCabrio is daarmee een volwaardige 4-zits cabriolet. Het stoffen dak opent in 14 seconden en zet daarmee ook de knappe Italiaanse materialen in het zonlicht. Overal vind je koolstofvezel en hoogwaardig volnerfleer. Of toch als de klant daarvoor heeft gekozen bij het samenstellen van zijn wagen. Standaard krijgt de Maserati GranCabrio Folgore namelijk synthetisch leer. Misschien is dat milieuvriendelijker?
Mengelmoes van schermen en knoppen
Al bij al krijgt de GranCabrio bijna identiek hetzelfde interieur als de GranTurismo coupé, met een fijn dashboard dat wordt gedomineerd door twee displays van 12,3 en 8,8 inch… die zelf wat finesse missen! Ze zijn mooi geïntegreerd, maar de graphics zijn nogal gedateerd en qua ergonomie zijn ze ook niet de beste in hun soort.
Om de ruimte tussen deze twee schermen op te vullen, heeft Maserati besloten daar de transmissiebediening te plaatsen. Veel moeite hebben ze daar niet voor gedaan, want het zijn vier simpele, zwarte plastic knoppen. Gelukkig zit het typische klokje met de blauwe achtergrond nog steeds in het midden van het dashboard, maar het is nu digitaal.