Naast de Toyota Mirai is de Hyundai Nexo de enige andere waterstofauto die beschikbaar is voor het brede publiek in Europa. Een SUV die zo te zien binnenkort wordt vernieuwd en zo zijn tweede generatie ingaat!

Advertentie
Advertentie

Onze spionnen hebben namelijk een vreemde SUV betrapt met een dikke laag camouflage en de looks van de Hyundai Santa Fe. En aangezien de Nexo ongeveer even groot is en al sinds 2018 op de markt is, lijkt het ons niet meer dan logisch dat het testmodel op deze spyshots de tweede generatie wordt van Hyundais waterstofauto! Net als de Santa Fe lijkt de tweede generatie Nexo een radicaal ander design te krijgen dan het huidige model. Gedaan met de ronde vormen, het nieuwe model krijgt een meer robuuste en avontuurlijke look!

Tot 700 km autonomie?

Naast een volledig nieuw design zou de volgende Hyundai Nexo ook een nieuwe generatie brandstofcel moeten krijgen die zowel compacter als efficiënter is. Dat moet meer binnenruimte opleveren en vooral meer uithoudingsvermogen! De tweede generatie Hyundai Nexo zou dan ook in staat moeten zijn om 700 km te rijden voor je weer moet stoppen voor een verse tank waterstof. En in tegenstelling tot een gewone elektrische wagen, duurt een tankbeurt maar enkele minuten, amper langer dan de tijd die nodig is om benzine of diesel te tanken.

In Zuid-Korea tegen 2025, nadien naar Europa?

Helaas weten we nog niet veel meer dan dat over de nieuwe Nexo. Zijn vermogen en prestaties blijven voorlopig nog een mysterie. We weten wel al dat hij begin 2025 zou worden voorgesteld en later dat jaar op de markt zou moeten komen. Een commercialisatie die in eerste instantie beperkt blijft tot Zuid-Korea, maar die al vrij snel uitgebreid zou moeten worden naar andere markten met interesse voor waterstofauto's. Markten zoals België? Waarom niet, aangezien we steeds meer waterstofstations hebben...