De Europese automarkt zit in zwaar weer. Vorige maand daalde de autoverkoop namelijk met 18,3% ten opzichte van augustus 2023! En bij de elektrische wagens gaat het nog slechter. Een vaststelling die de Europese autoconstructeursvereniging ACEA zorgen baart...

Advertentie
Advertentie

Eind vorige maand bereikte de autoverkoop in Europa zijn laagste niveau in 3 jaar! En bijna geen enkele motorisatie is gespaard gebleven. Alleen de zelfladende hybrides (HEV en MHEV) zijn er met 6,6% op vooruit gegaan, waarmee ze nu bijna een derde uitmaken van de Europese markt. Maar benzine (-17,1%) en plug-inhybride (-22,3%) hebben zware klappen gekregen, terwijl de verkoop van auto's met een dieselmotor ook met 26,4% is gezakt. Al valt dat allemaal nog mee ten opzichte van de elektrische modellen...

43,9% minder nieuwe elektrische auto's verkocht!

De Europese verkoop van elektrische auto's is vorige maand met bijna de helft gedaald! Als gevolg daarvan daalde hun marktaandeel van 21% naar slechts 14,4% in augustus 2024. In Duitsland is de verkoop van elektrische auto's zelfs met 69% gedaald! De Duitse overheid heeft dan ook onlangs een einde gemaakt aan haar subsidies voor de aankoop van elektrische modellen. Maar dat is volgens ACEA niet de enige reden voor de sterke daling van de verkoop.

Verschillende redenen volgens ACEA

ACEA is van mening dat "cruciale voorwaarden ontbreken om het noodzakelijke momentum te bereiken in de productie en adoptie van emissievrije wagens: laadinfrastructuur, een competitieve productieomgeving, betaalbare groene energie, aankoop- en belastingvoordelen en een zekere aanvoer van grondstoffen. Ook de economische groei, de aanvaarding bij de consument en het vertrouwen in de infrastructuur zijn nog niet voldoende ontwikkeld."

België is een geval apart

Als reactie op al deze tekortkomingen, maar ook op de duizelingwekkende daling van de verkoop van CO2-arme auto's, roept de ACEA Brussel op om de CO2-doelstellingen voor 2025 voor zowel personenwagens als lichte bedrijfsvoertuigen te versoepelen. In België is de situatie echter volledig anders. De verkoop van elektrische wagens stijgt sterk, vooral dankzij de Vlaamse EV-premie, maar ook dankzij de veel gunstigere fiscaliteit van elektrische bedrijfswagens.