We schetsen even het decor: de Symbioz (4,41 m lang) is nieuw in het Renault-gamma en wordt tussen de kleine Captur (waarvan hij het platform, de wielbasis en breedte overneemt, maar met een 17 cm langere overhang voor een grotere koffer) en de Austral gepositioneerd. Je zou hem ook kunnen beschouwen als het hybride equivalent van de nieuwe Scenic, die nu altijd volledig elektrisch is en daarmee een pak duurder is.

Advertentie
Advertentie

Zelfladende benzine/elektrische hybride

In afwachting van de versies met enkel een verbrandingsmotor, die voor 2025 gepland staan, wordt de Symbioz voorlopig enkel aangeboden met een zelfladende hybride aandrijflijn. Die koppelt een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor aan twee elektromotoren. We hebben het over een ‘zelfladende’ hybride, aangezien de batterij die de elektromotoren aandrijft niet via een stekker opgeladen kan worden, maar enkel via restenergie van de benzinemotor en via de recuperatie van remenergie (met ook een B-modus voor de transmissie om deze recuperatie te versterken als je het gas lost).

De rechtstreekse concurrenten van de Symbioz (141 pk, vanaf 29.950 euro) zijn de zelfladende hybride SUV’s met een vergelijkbaar formaat van Hyundai (Kona 1.6 GDi Hybrid Techno, 129 pk, vanaf 32.499 euro), Kia (Niro 1.6 GDi HEV, 129 pk, vanaf 33.990 euro), Suzuki (S-Cross Full Hybrid, 116 pk, vanaf 33.849 euro) en Toyota (C-HR 1.8 Hybrid, 140 pk, vanaf 36.830 euro). Merk op dat al deze concurrenten duurder zijn dan de Symbioz…

2 tot 3 km volledig elektrisch

Zoals elke zelfladende hybride, heeft de Renault Symbioz een relatief kleine batterij (1,2 kWh), waarmee je dus geen lange afstanden in de elektrische modus kan afleggen. Reken op een maximum van 2 tot 3 km met een fluwelen rechtervoet. Daarna schiet de benzinemotor wakker om het stokje over te nemen of om de elektromotoren bij te staan, bijvoorbeeld om de batterij weer op te laden, alvorens hij weer stilvalt. Een cyclus die zich regelmatig herhaalt bij elke rit.

In de stad of in de file kan de Symbioz heel vaak terugvallen op zijn elektrische modus (ongeveer de helft van de tijd), waarmee je vlot kan optrekken tot aan een snelheid van ongeveer 70 km/u. Soms lukt het zelfs om enkele seconden elektrisch te rijden op de snelweg, vooral als het even bergaf gaat, maar enkel met een ei onder het gaspedaal.

 

Advertentie
Advertentie

4,2 tot 6 l/100 km

Gelukkig moet je je daar allemaal niets van aantrekken van achter het stuur: je laat simpelweg de elektronica jongleren tussen de benzine- en elektromotoren. In de stad en in de file waren we positief verrast door het resultaat, met een gemiddeld verbruik van ongeveer 4,5 l/100 km, met zelfs een dieptepunt van 4,2 l/100 km. Dat is zelfs lager dan het officiële verbruikscijfer dat door Renault wordt aangekondigd (4,6 l/100 km volgens de WLTP-testcyclus).

Op de snelweg draagt de elektromotor niet veel bij en moet de benzinemotor quasi continu draaien. Het resultaat is een gemiddelde van 5,5 l/100 km met de cruisecontrol ingesteld op 120 km/u. Als je regelmatig het onderste uit de kan haalt, komt het verbruik zelfs eerder uit op ongeveer 6 l/100 km. Maar deze rijstijl hebben we zelden toegepast, want dan gaat de transmissie af en toe schokken en voelt het ook niet natuurlijk aan voor deze brave gezins-SUV, die wel een zeer efficiënte wegligging biedt.

Bijna 1.000 km autonomie

Over onze 650 testkilometers heen, met alle soorten trajecten meegerekend maar met een groot stuk snelweg, kwam het gemiddelde verbruik uit op 5,1 l/100 km. Een vergelijkbare SUV op diesel zou het niet beter hebben gedaan! Gezien deze mussendorst is de benzinetank van 48 liter meer dan groot genoeg, waarmee je een reële autonomie van 940 km haalt als je hem volledig leegrijdt. De Symbioz biedt dus een geweldige actieradius, die het schaamrood op de wangen brengt van zijn elektrische broer Scenic… Vooral omdat je met een snelle tankbeurt weer honderden kilometers verder kan. Kortom: gezinnen op zoek naar een betaalbare en zuinige gezins-SUV, maar die de stap nog niet willen zetten naar volledige elektrificatie, kunnen zeker een zelfladende hybride overwegen. En de Renault Symbioz is daarbinnen ongetwijfeld een interessante optie.