Als het gaat om historie, kunnen maar weinig merken tippen aan Maserati. In de jaren '50 domineerde het merk met de drietand de autosport, met name door een reeks F1-records van een zekere Juan-Manuel Fangio. Op de weg was de 5000 GT een van de duurste auto's ter wereld, speciaal voor een elite die bereid was astronomische bedragen neer te tellen om er een te bezitten! Maserati's waren destijds verfijnder en eleganter dan hun tijdgenoten van Ferrari en Lamborghini, en werden beschouwd als ware meesterwerken.
Dat Maserati vandaag de dag nog steeds bestaat, ondanks een halve eeuw vol pieken en dalen, komt waarschijnlijk door de onsterfelijke naam die het merk in die glorieuze periode heeft opgebouwd. Maar is het mogelijk om voor minder dan 10.000 euro toegang te krijgen tot die legende? Wij vonden drie modellen die binnen dit budget vallen!
1. Maserati Quattroporte IV 2.0
De Quattroporte is een iconische lijn van Maserati-sedans die teruggaat tot de jaren '60. Laat je niet misleiden door het burgerlijke en familiale uiterlijk: onder de motorkap van deze vierdeursmodellen schuilt altijd geavanceerde techniek en een vurig temperament! De vierde generatie Quattroporte, ontworpen door Marcello Gandini, kende succes in de jaren '90, vooral als V8 biturbo. Helaas ligt die buiten bereik, maar de 2-liter past wél binnen ons budget.
Deze zeldzame versie buiten Italië levert nog steeds indrukwekkende prestaties dankzij de V6 biturbo van 287 pk, een erg hoog specifiek vermogen voor die tijd! Op de tweedehandsmarkt wordt deze auto vaak genegeerd, waardoor je hem soms voor minder dan 10.000 euro in Italië kunt vinden. Zoek naar beter onderhouden modellen, zelfs iets boven budget, want vaak kan je goed onderhandelen. Houd echter een noodbudget achter de hand, want betrouwbaarheid is niet het sterkste punt van dit model… Maar wat een machine!
2. Maserati Biturbo/Biturbo S
De Biturbo belichaamt het typische karakter en de tegenstrijdigheden van Maserati in de jaren '80. In deze periode, na het vertrek van Citroën en onder leiding van Alejandro de Tomaso, richtte Maserati zich op de markt van sportieve compacte berlines. Het aanbod had op papier veel te bieden: een elegante maar klassieke lijn, een luxe interieur, en onder de motorkap een wereldprimeur: de eerste biturbomotor in serieproductie!
Binnen ons budget moet je het doen met de vroege modellen met carburateur, zoals de Biturbo, Biturbo S, Biturbo E of Biturbo ES. Deze zijn uitgerust met een V6 van 2.0 (Italiaanse markt) of 2.5 liter (export) met vermogens tussen 180 en 205 pk. Het temperament van deze modellen is explosief en binair: zodra de turbo’s op stoom komen, voel je een krachtige kick! Helaas hebben Biturbo’s een beruchte reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, en die is volledig terecht als ze niet door specialisten zijn onderhouden. Vermijd modellen van 5.000 à 6.000 euro, want die vereisen waarschijnlijk enorme investeringen om ze weer op de weg te krijgen. Het restaureren van een Biturbo kan wel 15.000 euro kosten! Kies dus zorgvuldig.
3. Maserati 422/425i
Als je een Maserati Biturbo overweegt, raden we een betrouwbaardere en minder wispelturige injectieversie aan. Het probleem: die liggen vaak buiten budget. Tenzij… je kijkt naar een vierdeursversie, waarvan de afschrijving nog hoger is dan die van coupés en cabrio’s. Dit brengt ons bij de Maserati 422 en 425. De eerste is uitgerust met een 2-liter van 223 pk, de tweede met een 2,5-liter van 188 pk.
De 422 en 425 bieden dezelfde wilde rijervaring als hun coupébroers, maar worden vreemd genoeg genegeerd op de oldtimermarkt. Ze zijn volwassener, verfijnder, beter gebouwd en constanter in hun werking, maar het blijven complexe auto’s die veel zorg en aandacht vereisen.