De 7e generatie van de BMW M5 komt op de markt met een opvallende innovatie binnen zijn familie: naast een benzineklep heeft deze 7e generatie ook een laadpoort om… de batterij op te laden! Een teken van de moderne tijd, maar door zijn gewicht doet hij bij sommigen ook de wenkbrauwen fronsen…
Design
Brede heupen
Qua design kunnen we niet zeggen dat de ontwerpers grote risico’s hebben genomen met de huidige 5 Reeks. Het lijkt erop dat hij is ontworpen om zoveel mogelijk mensen te bekoren. Toch oogt de M5 van 2024 agressiever dan zijn voorganger. Zo is hij aan de voorkant 75 mm breder en aan de achterkant 48 mm breder dan de rest van het gamma. Je herkent hem ook aan de specifieke grille, die bovenaan half gesloten is en onderaan open, zodat de grote V8 voldoende lucht krijgt.
Ook verkrijgbaar als Touring
De zijschorten zijn uniek voor dit model en de achterdiffuser bestaat uit twee opvallend gevormde delen die de vier uitlaatpijpen extra in de verf zetten. Hij oogt zelfs nog imposanter in zijn breakversie Touring. En als dat niet genoeg is, biedt BMW optioneel zijn opvallende “Performance Parts” aan, gemaakt van koolstofvezel…
Motorsport-sfeer
Wanneer je instapt, ontdek je verschillende elementen die je eraan herinneren dat je deel uitmaakt van de “Motorsport”-wereld. Een afgevlakt stuurwiel met natuurlijk de rode M1/M2-knoppen, een iDrive-knop op de middenconsole met M-logo, een nieuwe M Hybrid-knop en zelfs, voor het eerst, sfeerverlichting die in de M-kleuren oplicht in de Sport- en Track-modi.
Beleving
Specifieke M-inhoud
De sportieve sfeer zet zich voort in het nieuwste multimediasysteem, met specifieke M-functies. Extra informatie die ook door het standaard meegeleverde head-up display wordt getoond.
Kleinere koffer voor het goede doel!
De ruimte voor de passagiers, zowel voor- als achterin, is ongewijzigd ten opzichte van de gewone 5 Reeks, en de standaard Merino-lederen bekleding draagt bij aan het comfort. De koffer stelt echter wat teleur: slechts 466 liter in de M5 Berline en 500 liter in de Touring. Dat is niet alleen minder dan in de vorige generatie M5 (530 l), maar ook minder dan andere plug-inhybrides in de reeks (520 l voor de Berline en 570 l voor de Touring)! Waarom? Om het gewicht van 2.435 kg te compenseren, moest de achteras van deze M5 stevig worden versterkt, wat een beetje ruimte opslokt…