Vroom

26 NOV 2024

Test: BMW M5, zwaargewicht met mokerslag

Met zijn plug-inhybride aandrijving wint de BMW M5 van 2024 aan pk's, maar ook aan kilo's! Verdient hij nog steeds zijn iconische M-badge? Laten we het ontdekken…

"De plug-inhybride aandrijflijn van de nieuwe M5 biedt demonische acceleraties. Alleen bij het remmen laat het gewicht van 2.435 kg zich voelen."

De 7e generatie van de BMW M5 komt op de markt met een opvallende innovatie binnen zijn familie: naast een benzineklep heeft deze 7e generatie ook een laadpoort om… de batterij op te laden! Een teken van de moderne tijd, maar door zijn gewicht doet hij bij sommigen ook de wenkbrauwen fronsen…

Advertentie
Advertentie

Design

Brede heupen

Qua design kunnen we niet zeggen dat de ontwerpers grote risico’s hebben genomen met de huidige 5 Reeks. Het lijkt erop dat hij is ontworpen om zoveel mogelijk mensen te bekoren. Toch oogt de M5 van 2024 agressiever dan zijn voorganger. Zo is hij aan de voorkant 75 mm breder en aan de achterkant 48 mm breder dan de rest van het gamma. Je herkent hem ook aan de specifieke grille, die bovenaan half gesloten is en onderaan open, zodat de grote V8 voldoende lucht krijgt.

Ook verkrijgbaar als Touring

De zijschorten zijn uniek voor dit model en de achterdiffuser bestaat uit twee opvallend gevormde delen die de vier uitlaatpijpen extra in de verf zetten. Hij oogt zelfs nog imposanter in zijn breakversie Touring. En als dat niet genoeg is, biedt BMW optioneel zijn opvallende “Performance Parts” aan, gemaakt van koolstofvezel…

Motorsport-sfeer

Wanneer je instapt, ontdek je verschillende elementen die je eraan herinneren dat je deel uitmaakt van de “Motorsport”-wereld. Een afgevlakt stuurwiel met natuurlijk de rode M1/M2-knoppen, een iDrive-knop op de middenconsole met M-logo, een nieuwe M Hybrid-knop en zelfs, voor het eerst, sfeerverlichting die in de M-kleuren oplicht in de Sport- en Track-modi.

Beleving

Specifieke M-inhoud

De sportieve sfeer zet zich voort in het nieuwste multimediasysteem, met specifieke M-functies. Extra informatie die ook door het standaard meegeleverde head-up display wordt getoond.

Kleinere koffer voor het goede doel!

De ruimte voor de passagiers, zowel voor- als achterin, is ongewijzigd ten opzichte van de gewone 5 Reeks, en de standaard Merino-lederen bekleding draagt bij aan het comfort. De koffer stelt echter wat teleur: slechts 466 liter in de M5 Berline en 500 liter in de Touring. Dat is niet alleen minder dan in de vorige generatie M5 (530 l), maar ook minder dan andere plug-inhybrides in de reeks (520 l voor de Berline en 570 l voor de Touring)! Waarom? Om het gewicht van 2.435 kg te compenseren, moest de achteras van deze M5 stevig worden versterkt, wat een beetje ruimte opslokt…

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Een stap vooruit…

BMW heeft de 4.4 liter-V8 biturbo uit de vorige generatie opnieuw gebruikt. Deze keer levert hij 585 pk onder de motorkap van de M5 G90, terwijl de oude M5 G30 minimaal 600 pk bood. Maar zoals je wellicht weet, wordt de V8 hier gekoppeld aan een elektromotor die tot 197 pk kan leveren, aangedreven door een batterij van 18,6 kWh. Gecombineerd vermogen? 727 pk (en 1.000 Nm koppel)! Daarmee is het, zonder verrassing, de krachtigste M5 in de geschiedenis.

… maar ook een stap achteruit

Het pijnpunt is echter het gewicht: maar liefst 2.435 kg (+ 40 kg voor de Touring)! Dit zorgt voor een minder gunstige gewicht-vermogenverhouding dan de vorige M5: 3,35 kg/pk versus 3,21 kg/pk destijds. Het resultaat? De M5 van 2024 doet niet beter dan zijn voorganger in de sprint van 0 naar 100 km/u: 3,5 seconden tegenover 3,4 seconden. Deze cijfers zullen ongetwijfeld de puristen teleurstellen, maar gelukkig doet ze je, zodra je achter het stuur zit, dat bijna helemaal vergeten!

Duivels snel!

Want al dat vermogen geeft deze M5 een behoorlijk… gewelddadig karakter! Hoewel hij bij gematigd tempo zeer eenvoudig te besturen is, is dit geen auto voor iedereen, vooral niet als je een deel van de rijhulpsystemen uitschakelt. “Gewelddadig”, omdat de acceleraties van deze aandrijflijn absoluut demonisch zijn. Voor je het weet, zit je aan 200 km/u: in precies 10,9 seconden, om vervolgens door te stomen naar 250 km/u (of 305 km/u met het M Driver’s Package). “Gewelddadig”, ook omdat BMW vanwege het gewicht de carrosserie flink heeft moeten verstevigen. Aan de gripgrenzen zorgt dit voor een behoorlijk brutale rijervaring door het samenspel van al dat gewicht, vermogen en de stijve carrosserie. Gelukkig houden de rijhulpsystemen alles onder controle, en is dit ook de tweede generatie die profiteert van M xDrive-vierwielaandrijving (dat je ook kan uitschakelen voor een ‘pure’ achterwielaandrijving). Maar wat een krachtpatser!

Achterwielen sturen (een beetje) mee

Een leuke toevoeging: deze nieuwe M5 beschikt over meesturende achterwielen tot 1,5 graden. Maar eerlijk gezegd merk je daar nauwelijks iets van, wat positief is, want zo blijft het stuurgevoel uitstekend.

Het enige minpunt

En hoe zit het met comfort? Ook daar heeft BMW ons verrast: hoewel de carrosserie stijf is om de 2.435 kg te compenseren en alle bewegingen te elimineren, is het comfort absoluut aanwezig. De tovenaars van BMW M hebben hier een meesterwerk geleverd… behalve op het vlak van remmen. Want de wetten van de fysica zijn onverbiddelijk: om deze M5 tot stilstand te brengen, moet je erg vroeg remmen, vooral met 727 pk die je steeds naar absurd hoge snelheden willen brengen.

Plug-inhybride die ook zelf oplaadt

En wat met opladen? Is dat echt van belang? Wij denken van niet, zeker niet omdat de batterij uitstekend wordt opgeladen tijdens het rijden, zonder dat je de M5 aan een laadpaal hoeft te hangen. Theoretisch kun je echter tot 69 km volledig elektrisch rijden en de batterij in 3 uur en 15 minuten opladen tot 100% aan een laadpaal van 7,4 kW.

Prijs

Prijs BMW M5 2024

Wat kost een BMW M5 anno 2024? Met een startprijs van 144.150 euro (147.150 euro voor de Touring) hoeft deze plug-inhybride M5 zich qua prijs niet te schamen ten opzichte van de concurrentie. Bovendien is hij standaard zeer goed uitgerust. Toch is het de moeite waard om te vermelden dat de Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+, die minder krachtig is in afwachting van een toekomstige "63" als topmodel, begint vanaf 115.918 euro (maar tot wel 153.065 euro kost voor de Edition 1).

Verdict

Ja, het gewicht van deze M5 kan afschrikken. Ja, de gewicht-vermogenverhouding is minder gunstig dan bij de vorige generatie. Toch voelt deze M5 met zijn enorme vermogen en koppel agressiever aan dan zijn voorganger, terwijl hij een indrukwekkende controle biedt over zijn koetswerkbewegingen. Je merkt duidelijk de expertise van de M-afdeling op het gebied van chassisontwikkeling. Alleen bij het remmen weet deze M5 zijn gewicht niet helemaal te verbergen… Maar over het algemeen heeft hij ons positief verrast.

Ontdek meer inzichten
BMW Arrow-icon
Advertentie
Advertentie