Hij kreeg een erg elegant koetswerk mee en herneemt enkele stilistische kenmerken van de sympathieke MX-5, maar deze CX-9 zal geen voet op Europese bodem zetten. Jammer…
Naast zijn zeven plaatsen en zijn hoog afwerkingsniveau maakt de nieuweling vooral indruk met wat er onder de motorkap zit. De V6 van de vorige generatie werd vervangen door een 2.5 l viercilinder. Grote primeur voor een motor uit de SkyActiv-familie: deze motor is voorzien van turbocompressor.
En de turbo die het vuur in de motor aanwakkert, onderscheidt zich ook door het feit dat hij in staat is om druk van de uitlaatgassen te laten variëren en aan te passen aan het toerental van de motor. Op deze manier wordt het fenomeen van ‘turbo lag’ (de tijd die hij nodig heeft om te reageren en druk op te bouwen) vermeden.
De motor levert 250 pk en 420 Nm. De CX-9 maakt dan zelf de oversteek wel niet maken, maar de kans bestaat dat we de motor wel tegen het lijf zullen lopen. Eventueel onder de kap van de nieuwe Mazda 3 (of 6) MPS?