Je zou het niet zeggen, maar Mercedes heeft de A-Klasse toch echt een facelift gegeven voor modeljaar 2023. Het is dan ook al vijf jaar geleden dat deze vierde generatie het levenslicht zag, als opvolger van zijn immens populaire voorganger, die Mercedes weer helemaal terugbracht naar het compacte segment. Al is het een segment waar het Duitse premiummerk liever afstand van wil nemen, want een opvolger komt er niet voor de A- en B-Klasse. Het compacte segment zal vanaf 2025 nog bestaan uit de (elektrische opvolgers van de) CLA en GLA.
A-Klasse facelift op detailniveau
Maar goed, we blijven voorlopig in het heden. De A-Klasse die voor onze neus staat, is op heel wat subtiele punten aangepakt die niet meteen opvallen op het eerste gezicht. Enkele details waaraan je het kan zien: de hertekende grille met sterretjespatroon, de nieuwe koplampen, de standaard LED-achterlichten met een andere lichtsignatuur en de nieuwe diffusor onderaan de achterbumper. Een reeks nieuwe velgdesigns maakt het geheel af, maar enkel voor het exterieur zal je deze faceliftversie niet kiezen.
Moderner interieur
Misschien doe je dat wel voor het interieur. Ook hier zijn de wijzigingen subtiel, met voortaan een standaard groot infotainmentscherm van 10,25 inch, voor een bestuurdersdisplay van hetzelfde formaat moet je bijbetalen – standaard krijg je 7 inch voor je neus. Het nieuwe stuurwiel dat op alle recente modellen van Mercedes zit, valt ook op met zijn dubbele spaken en aanraakgevoelige toetsen. De hoepel is nu trouwens standaard bekleed met nappaleer. Het ziet er modern uit, maar we zijn geen fan van de schuifbewegingen die je moet maken voor het volume of de cruise control – het fysieke wieltje voor het volume op de middenconsole voelt veel aangenamer aan en je riskeert niet dat je het volume plots op 120 decibel zet.
Met de facelift heeft de uitrusting ook een upgrade gekregen. Een achteruitrijcamera, verschillende USB(-C)-poorten en het lederen stuurwiel zitten er altijd op. Vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je ook LED-koplampen, een lendensteun, een parkeerassistent en elektrisch inklapbare spiegels. De actieve veiligheidsassistenten zijn ook bijgepunt en grijpen nu op een meer natuurlijke manier in.
Update voor MBUX
Interessanter is misschien wel dat het MBUX-infotainmentsysteem ook een grondige update heeft gekregen. De A-Klasse was destijds het eerste model dat deze nieuwe generatie infotainment kreeg van Mercedes, wat ook betekent dat er nog enkele kinderziektes in zaten. Zoals een stemassistent die je (muziek) onderbrak elke keer dat je iets zei dat ergens op ‘Mercedes’ leek. Gelukkig kunnen we na onze testweek concluderen dat dit euvel verholpen is! En ook de slimme sneltoetsen in de linkerbovenhoek van het systeem, om bijvoorbeeld vlot tussen Android Auto/Apple CarPlay en het ingebouwde systeem te wisselen, konden we erg waarderen. Details die een wereld van verschil kunnen maken!
Mild hybride benzine, diesel of plug-inhybride
Qua motorisaties biedt Mercedes nog steeds een breed gamma aan benzine- en dieselmotoren aan, naast de plug-inhybride A 250 e. Op benzine is er de keuze tussen de A 180 (1.3 turbo, 136 pk), de A 200 (1.3 turbo, 163 pk), de A 220 (2.0 turbo, 190 pk) en de A 250 (2.0 turbo, 224 pk). Op diesel heb je in alle gevallen een 2 liter-viercilinder van 116 pk (A 180 d), 150 pk (A 200 d) of 190 pk (A 220 d). De benzinemotoren worden ook nog bijgestaan door een mild hybride hulpje van 14 pk, dat voor vlottere hernemingen en minder verbruik moet zorgen. Wil je meer power, dan zijn er ook nog de AMG-versies A 35 (306 pk) en A 45 S (421 pk). Een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling is standaard, vierwielaandrijving krijg je enkel op de krachtigste benzineversies.
Zuinig, maar niet erg reactief
In de praktijk is elke motor wel vlot genoeg om mee te komen met het verkeer, al missen de instapmotoren fut als je het gaspedaal verder intrapt. Wat echter meer stoort, is de reactiesnelheid van de robotbak met dubbele koppeling, die bij hernemingen of een vlotte start even een pauze laat voor hij aangrijpt. Beter hou je het dus op een rustige rijstijl, waarbij ook de mild hybride benzinemotoren je belonen met een bijzonder laag verbruik: wij haalden 6 l/100 km in de A 180, wat bijna exact overeenkomt met wat Mercedes belooft. Met dank aan die mild hybride ondersteuning, die ook intelligent zijn recuperatie aanpast aan de afstand ten opzichte van een eventuele voorligger.
Uitstekende daily driver
Onderweg toont de vernieuwde A-Klasse zich als een uitstekende metgezel. Vooraan zit je zeer goed, achteraan ontbreekt het een beetje aan beenruimte als je achter een lange bestuurder zit. De koffer van de hatchback is daarentegen best praktisch en lijkt groter dan wat zijn volume van 350 tot 1.190 liter doet vermoeden. Maar het is het comfort van zijn onderstel dat indruk maakt, met een haast perfecte balans tussen een zachte demping en een goede dynamiek. Let echter op met de neus, die al snel schuurt over drempels – iets dat eigen lijkt aan de compacte modellen van Mercedes. Het stuur mist feedback maar ligt wel aangenaam in de hand dankzij zijn dikke vorm.
Prijs Mercedes A-Klasse facelift
Het grootste pijnpunt aan de kleinste Mercedes ligt echter aan zijn factuur. Je moet in België minstens 37.510 euro overmaken om achter het stuur te mogen kruipen (A 180 Business Line), en dan nog moet je bijbetalen voor heel wat functies – zelfs Android Auto of Apple CarPlay is niet standaard. De prijs van een correct uitgerust exemplaar schiet dan ook al snel richting de 45.000 of 50.000 euro! Dat wordt echter gecounterd door zijn sterke restwaarde, wat meteen verklaart waarom de A-Klasse zo populair is als leasewagen. Opvallend: Mercedes maakt met deze nieuwe A-Klasse ook gebruik van ‘on-demand’ functies, waarbij je sommige functies zoals adaptive cruise control kan activeren na aankoop. Wat ook betekent dat deze uitrusting eigenlijk standaard meegeleverd zou kunnen worden...
Ons verdict
Opvallen doet de facelift van de A-Klasse niet, maar we konden de vele subtiele verbeteringen die Mercedes heeft doorgevoerd wel waarderen. Vooral het intuïtievere infotainmentsysteen en de beter werkende veiligheidssystemen zorgen voor minder frustraties onderweg, want de basis van het model zat al goed, met een gebalanceerd onderstel en een premium ogend interieur. Maar een premiumbadge brengt een premiumprijs met zich mee, en dat is nog voor je de optielijst hebt aangesproken...