De Mercedes E-Klasse All-Terrain werd voor het eerst gelanceerd in 2017 en bereidt zich opnieuw voor op een avontuur. Deze tweede generatie E-Klasse All-Terrain is gebaseerd op de nieuwe generatie E-Klasse Break en staat klaar om het gamma zeer binnenkort te versterken.
Ge-SUV-iseerd uiterlijk
De E-Klasse All-Terrain wordt exclusief aangeboden als break en onderscheidt zich vooral van de 'gewone' E-Klasse Break met zijn specifieke look. Kijken we meer in detail, dan zien we speciale bumpers, chromen beschermplaten voor- en achteraan en donkergrijze wielkastbeschermers. Bovendien heeft de E-Klasse All-Terrain een specifieke grille met twee iridiumzilverkleurige lamellen die verwijst naar de SUV's van Mercedes. De grille krijgt eveneens een grote ster in het midden en een sterretjesmotief. Als optie kan je hem zelfs laten verlichten als je dat wil.
Breder en hoger
Qua afmetingen behoudt de All-Terrain quasi dezelfde lengte als de reguliere E-Klasse Break (4.950 mm, wat 1 mm langer is), maar hij krijgt wel bredere schouders dankzij zijn zijdelingse koetswerkbeschermers (1.904 mm, 24 mm breder). Het model is ook iets hoger, met een dak dat 1.497 mm boven de grond uitsteekt, tegenover 1.469 mm voor de E-Klasse Break. Die 28 mm extra hoogte is vooral te danken aan de grotere bodemvrijheid en de dikkere 235/55 R 18-banden die standaard worden aangeboden (optioneel kan je velgen tot 20 inch krijgen).
AIRMATIC en…
Natuurlijk rechtvaardigt deze avontuurlijk E-Klasse zijn All-Terrain-badge niet enkel met wat uiterlijk vertoon. Zo krijgt het model standaard Airmatic-luchtvering, die optioneel is op de gewone Break. Het systeem koppelt luchtbalgen aan adaptieve ADS+-dempers en biedt niet alleen een uitstekende filtering van oneffenheden en een stabiele koets wanneer de auto beladen is, maar je kan er ook de koetswerkhoogte mee instellen. In het geval van de All-Terrain kan je de wagen wat hoger op zijn pootjes zetten om moeilijk terrein over te steken, met bijna 5 cm extra bodemvrijheid (+ 46 mm). Maar deze luchtvering maakt het ook mogelijk om het model automatisch 15 mm te verlagen wanneer je 120 km/u rijdt in de Comfort-modus, om zo de luchtweerstand en daarmee het verbruik te verlagen.
… standaard 4MATIC
Nog een standaardvoorziening op de Mercedes E-Klasse All-Terrain: 4Matic-vierwielaandrijving. Die wordt standaard meegeleverd op alle motorisaties, terwijl de E-Klasse Break voorlopig enkel nog maar met achterwielaandrijving te krijgen is. In België wordt de E-Klasse All-Terrain bij zijn lancering aangeboden met twee dieselmotoren: een mild hybride op 48 volt (E 220 d 4Matic) en een plug-inhybride variant (E 300 de 4Matic). In beide gevallen zit er een 2 liter-viercilinder van 197 pk onder de kap. Die wordt bijgestaan door een kleine elektromotor van 23 pk/205 Nm op de mild hybride E 220 d, of door een sterker exemplaar van 129 pk/440 Nm in het geval van de plug-inhybride E 300 de. Die laatste krijgt ook een grote batterij van 25,4 kWh die een elektrisch WLTP-rijbereik verzorgt van meer dan 100 km.
Op praktisch vlak kan de E-Klasse All-Terrain geremde aanhangwagens trekken tot 2.100 kg. Zijn trekhaak kan ook verticale lasten tot 84 kg dragen. Daarmee kan je bijvoorbeeld zware elektrische fietsen met een gerust hart vervoeren. Al zijn dit waarden die ook door de conventionele E-Klasse Break worden bereikt.
Specifieke functies
Verder biedt het interieur van de E-Klasse All-Terrain nog een aantal specifieke functies en uitrustingen. Zo krijg je standaard AMG-sportpedalen uit roestvrij staal en vloertapijten met het All-Terrain-logo. En kies je voor de specifieke All-Terrain-rijmodus, dan tonen het bestuurdersdisplay en het centrale aanraakscherm ook offroadgerelateerde weergaves. Dankzij de 360°-camera is er ook een 'transparante motorkap' te zien in de All-Terrain-modus. Dan toont het centrale scherm een virtuele weergave onder de motorkap dankzij het beeld van de camera vooraan. Zo kan je als bestuurder obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen eerder opmerken als je in het terrein rijdt.
Wat kost dat?
Dan blijft er nog maar één vergelijkingspunt tussen de E-Klasse Break en de All-Terrain over: hun prijzen. Daarvoor is het echter nog even wachten. Mercedes-Benz opent namelijk de bestelboeken voor de nieuwe E-Klasse All-Terrain pas in het eerste kwartaal van 2024. De E-Klasse Break is echter al beschikbaar. In België heeft het model een vanafprijs van 69.575 euro op benzine (E 200), 71.874 euro op diesel (E 220 d), en 76.714 euro als plug-inhybride op benzine (E 300 e).