Stijl Met dergelijke afmetingen wordt het moeilijk om hier in de fijnheid te doen. In feite is de stijl van de GL nogal massief. Maar hij is indrukwekkend, zeker door zijn omvang, meer dan door een opvallende estetische uitzicht. Niet echt subtiel, hij blijft in de smaak vallen, al moet men toch toegeven dat het moeilijk zal worden om onopgemerkt te blijven aan het stuur van deze reus. Een stadsgebruik kan zich bovendien in een nachtmerrie omvormen, indien men nergens een plaats vindt in druk bezochte plaatsen. Motorisering Om zo’n massa vooruit te drijven, moeten de motors inderdaad evenredig zijn. Met een rijklaar gewicht van bijna 2,5 ton is de GL beschikbaar met een minimum van 224 pk. Men spreekt van de 3 liter diesel die wij hier dus getest hebben. Ondanks achteruitgaande cijfers in vergelijking met de andere beschikbare motors, vertoont hij zich uiterst geschikt, zelfs met een dosis dynamisme met een massa die dicht bij het gewaagd staat. Het merk met de ster kondigt zelfs een 0 tot 100 km/u in 9,5 seconden en een topsnelheid van 210 km/u… Bij gebruik moet men blijk geven aan harmonie door de lage versnellingen soepel aan te nemen (toch 510 Nm tussen 1.600 en 2.800 rpm) en door flinkgericht in het toerental te gaan. Men moet verduidelijken dat hij hierbij volkomen geholpen wordt door een strakke automaat met 7 versnelllingen. Bij ideaal gebruik laat de motor veel zachtheid toe, met toch her en der levendigheid en intelligentie. Een succes ! Met een minder aangenaam rijgedrag dan de Q7 vertoont deze GL zich integendeel zuiniger. Natuurlijk niet verwachtend aangezien de afmetingen van deze pachyderm… Ons gemengd verbruik van 12 liters, samen met een tankinhoud van 100 liters (ja, ja !) laat een ruime kijk toe, qua autonomie ! Weggedrag Op de weg is de GL niet te vergelijken met een Q7 die voorzien werd van pneumatische veringen met een uitstekende soepelheid en die maar weinig onderstuurd in bochten. De GL is iets lomper, benadeeld door een te besturig servostuur bij trage ritten en die dus maar weinig informatie doorspeelt. Sportief gedrag wordt dus verworpen, wat zeker niet toelaat om gezond en veilig te rijden in elke omstandigheid. Waar de all-road met het sterretje werkelijk de overhand neemt is juist buiten de veel gebruikte weg. Voorzien van een pneumatische veerkracht, deze blijkt absoluut vlot te zijn en niets kan hem tegenhouden. Standaard voorzien van de pack « off-road », klimpt de GL de bomen in met een verbijsterende gemakkelijkheid ! Hij is trouwens perfect voorzien voor zo’n type avonturen, dankzij zijn een voor en achter grendelbare vertrager en gangwisselaar. Dit alles wordt, niet gewoonlijk, standaard geleverd. Royaal comfort Verweg gelegen van de volstrekte all-roads, biedt de GL een koninklijk comfort aan al zijn inzittenden. Waar hij zijn echte aanleg niet kan verbergen is in de demping van de oneffenheden op de weg, waar hij strakker reageert dan zijn rivaal met de ringen. Voor de binnenruimte staat Mercedes ver voor de Q7, door een derde rij zetels voor te stellen die werkelijk bruikbaar zijn... Zelfs voor de zwaarste ! Jammer dat men bijna 1.700 € moet gaan spenderen voor de configuratie 7 plaatsen. De geluidsdemping is uitstekend, zowel qua motor als qua windstoten. De rijhouding is goed, logisch gezien overmeesterend. De omvang en het aantal regelingen laten aan elk toe om zich aan boord goed te voelen. De kofferruimte is eveneens heel rijk, het volume gaande van 300 tot 2.300 liters, volgens de gekozen configuratie. Noteer dat de hoedenplank niet gemakkelijk te vestigen valt, en benuttigt een forse greep om hem op zijn plaats te zetten. (Bijna) Compleet maar niet goedkoop Aan de prijs waar hij verkocht wordt (68.123 €), moest Mercedes elke vrekigheid vernietigen in de gift van standaard voorzieningen. Lederen zetels, automatische voorlichten en ruitenwissers, elektrische achteruitkijkspiegels (in optie neerklapbaar) ; de GL is dus betrekkelijk goed uitgerust. Betrekkelijk ? Ja, want de derde rij zetels, de Xenon lampen, de elektrochrome binnenspiegel,… zijn zoveel opties die wij graag standaard hadden gezien. En deze zijn bovendien niet schappelijk : 1.690,37 € voor de xenon lampen, 511,83 € voor de CD lader, 2.862,86 € voor de kleuren GPS,… De eindnota glijdt gemakkelijk van «gepeperd» naar «buitensporig»… En de Audi Q7 verschijnt hiernaast als een koopje : hij staat inderdaad aan de prijs van 53.235 € in een versie 7 plaatsen. Maar ja, hij biedt de inzetbaarheid niet van de Mercedes… Besluit Vanzelfsprekend moet men de bebouwde kom vermijden, waar het vandalisme op zo’n type wagen nogal kwaadaardig is… En waar de wegen niet aangepast zijn aan zijn grootheid ! Maar al is hij indrukwekkend, deze GL blijft desalniettemin overtuigend en uiteindelijk logisch. Keizerlijk buiten de gewone banen is hij toch ook in staat op de weg te rijden en biedt een voortreffelijk comfort aan 7 passagiers. Deze all-road heeft dus perfect de test doorstaan, maar aan de voorgestelde prijs zal niet iedereen dit beseffen...