Mercedes heeft zijn blik duidelijk naar de toekomst gericht. Eerst naar de nabije toekomst met de nieuwe CLA die beetje bij beetje onthuld wordt, maar ook naar een verdere horizon waarin revolutionaire technologieën werkelijkheid kunnen worden.
Het merk met de ster werkt onvermoeibaar om technologisch aan de top te blijven. In het ontwikkelingscentrum van Mercedes worden continu nieuwe ideeën geboren, zoals milieuvriendelijke interieurmaterialen, steeds krachtigere en energiezuinigere boordcomputers, diepere integratie van virtual en augmented reality, en batterijen van een nieuwe generatie. Maar sommige van deze technologieën zijn veelbelovender en baanbrekender dan andere…
Geen zonnepanelen, maar een zonne-coating!
Om de autonomie van zijn toekomstige elektrische modellen verder te vergroten, heeft Mercedes een coating ontwikkeld op basis van fotovoltaïsche nanopartikels. Deze coating kan elk deel van de carrosserie bedekken. Ondanks de dunne laklaag die over deze technologie komt, kan dit een duidelijk verschil maken qua actieradius voor toekomstige elektrische Mercedessen.
De Vision EQXX had bijvoorbeeld al een dak met zonnepanelen, wat zorgde voor 30 kilometer extra actieradius tijdens zijn indrukwekkende recordrit van 1.202 km op één lading. Stel je eens voor dat de volledige auto bedekt is met deze nieuwe generatie fotovoltaïsche cellen! Mercedes schat dat deze technologie jaarlijks “gratis” tot wel 12.000 kilometer kan opleveren. In België zal dat waarschijnlijk wat minder zijn, maar elke extra kilometer is mooi meegenomen.
Remmen zonder onderhoud tot 300.000 km, maar nog niet voor morgen…
Mercedes heeft ook remmen ontwikkeld die rechtstreeks in zijn toekomstige elektromotoren worden geïntegreerd. Deze lichtere en stillere technologie vervangt de traditionele remschijven en -blokken, wat niet alleen de velgen langer schoon zal houden, maar vooral onderhoud tot 300.000 km overbodig maakt! Zullen we een van deze innovaties terugzien in de volgende CLA? Helaas niet. Mercedes verwacht namelijk dat deze nieuwe technologieën pas vanaf 2040 in productieauto’s te vinden zullen zijn.