Midden november organiseerde Volvo de eerste testritten met de "nieuwe" XC90 op de wegen rondom Malmö, en zelfs tot in Kopenhagen aan de andere kant van de beroemde Øresundbrug. Een SUV die eigenlijk plaats zou maken voor een nieuwe generatie modellen, maar toch een tweede kans krijgt door de trage opmars van volledig elektrische auto's. Met zijn leeftijd van 10 jaar werd het tijd voor een facelift om te blijven concurreren in een overvolle markt. Dit is wat ons het meest overtuigde van de XC90 2024 tijdens onze eerste kennismaking van 48 uur.
1. Een tijdloos design
Met zijn vernieuwde voorkant gaat de Volvo XC90 in tegen de vaak opvallende "bling-bling" ontwerpen van zijn Duitse en Britse concurrenten. Voor de update hebben de Scandinavische designers gekozen voor een vernieuwde grille waarin twee sets chromen lijnen samenkomen in een patroon van talloze V's. De koplampen, bumper en motorkap zijn ook herzien om de voorzijde een modernere uitstraling te geven. En dat is absoluut geslaagd!
2. Uitzonderlijk comfort
Volvo staat bekend om de veiligheid van zijn auto's, maar evenzeer om het comfort aan boord. De XC90 vormt hierop geen uitzondering met zijn zitplaatsen van royaal niveau. Daarnaast is er standaard een adaptieve ophanging, met optioneel een luchtvering die perfect is afgesteld. Deze luchtvering kan de wagen tot 20 mm laten zakken (of tot 40 mm verhogen) om de instap te vergemakkelijken, de aerodynamica bij hogere snelheden te verbeteren of zich aan te passen aan ruw terrein.
3. Een concertzaal op wielen
Door de Atmos-technologie van de beroemde Californische Dolby-laboratoria te combineren met de True Sound-filosofie van Bowers & Wilkins, biedt de Volvo XC90 een van de beste audiosystemen op de markt. Dit systeem levert een vermogen van 1.610 watt via maar liefst 25 luidsprekers die overal in het interieur zijn geplaatst. Het resultaat? Een ultrarealistisch driedimensionaal surroundgeluid dat de Zweedse SUV transofrmeert tot een ware concertzaal op wielen!
4. Leer dat geen leer is
Hoewel er nog steeds de mogelijkheid is om te kiezen voor nappalederen bekleding in de XC90, biedt Volvo ook een duurzamere optie aan onder de naam Nordico. Dit materiaal, dat qua look en feel sterk op perkament lijkt, wordt steeds vaker toegepast in de luxemodellen van het merk. Het is gemaakt van gerecycleerde materialen (zoals PET-flessen), bio-gebaseerde grondstoffen uit duurzame bossen in Zweden en Finland, en gerecycleerde kurkdoppen.
5. Zeven echte zitplaatsen
De Volvo XC90 onderscheidt zich door zijn slim ingedeelde ruimte, waardoor de ingenieurs zeven volwaardige zitplaatsen hebben kunnen creëren. Twee volwassenen kunnen comfortabel plaatsnemen op de derde rij zonder het gevoel te hebben opgesloten te zitten, dankzij een royale been- en hoofdruimte.