De Volvo XC90 zag in 2002 het levenslicht, met de ambitie om de BMW X5, Volkswagen Touareg en Mercedes-Benz ML van die tijd uit te dagen. Vanaf het begin onderscheidde deze Zweed zich door een zeer hoog veiligheidsniveau (typisch Volvo), zowel voor de inzittenden als voor andere weggebruikers. Het model werd een succes en Volvo moest al snel de productie verhogen. De huidige generatie, gelanceerd in 2015, heeft nu een tweede facelift gekregen (na die van 2019), met als doel “het beste nog beter te maken”. Om dat te verifiëren, hebben we 48 uur met het model doorgebracht op de wegen van Denemarken en Zweden.
Design Volvo XC90
Met de introductie van de opvallende EX90, een volledig elektrische SUV met een bereik tot 600 km per laadbeurt, moest de XC90 zich aanpassen. Dit model blijft namelijk cruciaal voor de Zweedse constructeur, met verkoopcijfers die Volvo niet kan missen, zeker nu de vraag naar elektrische auto’s de laatste maanden is afgezwakt. Daarom heeft deze grote zevenzitter met verbrandingsmotor een verlengde levensduur gekregen.
Bij deze tweede facelift haalde de “nieuwe” XC90 visuele inspiratie uit zijn volledig elektrische broertje. De voorzijde kreeg een modernere uitstraling met nieuwe elementen zoals de koplampen, bumpers, motorkap en grille. Het resultaat is een iets eigentijdsere, maar ook (nog steeds) sobere look. Dit onderscheidt de XC90 van de meer opzichtig vormgegeven concurrenten, en zorgt ervoor dat hij ondanks zijn leeftijd relevant blijft.
Beleving Volvo XC90
Volvo XC90: stijlvolle zevenzitter
Bij het instappen is het nog steeds meteen duidelijk dat Volvo de ambitie heeft om het premiumsegment te bestoken. Het interieur van de XC90 combineert luxe en eenvoud op een manier die trouw blijft aan de Scandinavische interieurprincipes. Met natuurlijke tinten, gerecycleerde premiummaterialen of duurzaam geproduceerde stoffen voelt dit warme Zweedse salon als een fijne plek om in te vertoeven. En er is nog steeds plaats voor zeven personen.
De zetels zijn uitzonderlijk comfortabel en beschikbaar in nappaleer, biologisch Nordico (een leerachtig materiaal gemaakt van gerecycleerde grondstoffen) of keperstof, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Standaard wordt de XC90 geleverd met adaptieve schokdemping, terwijl luchtvering optioneel is. Die kan het voertuig 20 mm laten zakken of 40 mm verhogen, wat de instap vergemakkelijkt, de aerodynamica bij hoge snelheden verbetert of rijden op ruw terrein eenvoudiger maakt. Hoewel de standaard adaptieve schokdemping al zorgt voor een aangename rit, merkten we dat de optionele luchtvering (op onze XC90 T8) nog meer comfort biedt en de rolgeluiden van de 22-inch velgen vermindert.
Veiligheid op topniveau
Zoals je van een Volvo mag verwachten, biedt de XC90 een veiligheidsniveau dat tot de beste op de markt behoort. Hij is uitgerust met een geavanceerde veiligheidskooi en een uitgebreide suite aan actieve veiligheidssystemen die zowel de inzittenden als andere weggebruikers beschermen. Een opvallend kenmerk is het radar- en camerasysteem dat kan detecteren of de auto van zijn baan afwijkt en deze veilig terugbrengt om botsingen te voorkomen. Dit systeem kan ook de stuurinrichting en remmen gebruiken om aanrijdingen met voertuigen, voetgangers of dieren te vermijden.
Het model beschikt ook over een modern infotainmentsysteem dat identiek is aan dat in de EX90 en EX30. Op de XC90 bevindt dit nieuwe systeem zich in een “zwevend” 11,2-inch display, dat is geplaatst tussen twee ventilatieroosters die niet zijn verplaatst met de facelift. Het verticale scherm is kleiner dan de enorme horizontale panelen die de concurrentie hanteert, maar biedt een gebruiksvriendelijke interface met minder klikken dan voorheen. De plug-inhybride T8 heeft bovendien verschillende rijmodi die via het scherm toegankelijk zijn, waardoor je optimaal kunt profiteren van de elektrische aandrijving.