Pierre-Benoit Sepulchre

25 NOV 2024

Test: Volvo XC90 (2024), nog steeds relevant?

Voor de tweede keer geeft Volvo een update aan zijn grote SUV, die al tien jaar op de markt is. Dit keer krijgt het model een subtiele facelift aan de buitenkant en een vernieuwd infotainmentsysteem in het interieur. Onder de motorkap zijn er twee vertrouwde benzinemotoren beschikbaar (B5 en T8). Kan de XC90 hiermee de concurrentie blijven trotseren?

"Deze nieuwste update van het Zweedse vlaggenschip met verbrandingsmotor houdt het model sterk tegenover de concurrentie. Dankzij zijn vele kwaliteiten blijft de XC90 absoluut relevant!"

De Volvo XC90 zag in 2002 het levenslicht, met de ambitie om de BMW X5, Volkswagen Touareg en Mercedes-Benz ML van die tijd uit te dagen. Vanaf het begin onderscheidde deze Zweed zich door een zeer hoog veiligheidsniveau (typisch Volvo), zowel voor de inzittenden als voor andere weggebruikers. Het model werd een succes en Volvo moest al snel de productie verhogen. De huidige generatie, gelanceerd in 2015, heeft nu een tweede facelift gekregen (na die van 2019), met als doel “het beste nog beter te maken”. Om dat te verifiëren, hebben we 48 uur met het model doorgebracht op de wegen van Denemarken en Zweden.

Advertentie
Advertentie

Design

Met de introductie van de opvallende EX90, een volledig elektrische SUV met een bereik tot 600 km per laadbeurt, moest de XC90 zich aanpassen. Dit model blijft namelijk cruciaal voor de Zweedse constructeur, met verkoopcijfers die Volvo niet kan missen, zeker nu de vraag naar elektrische auto’s de laatste maanden is afgezwakt. Daarom heeft deze grote zevenzitter met verbrandingsmotor een verlengde levensduur gekregen.

Bij deze tweede facelift haalde de “nieuwe” XC90 visuele inspiratie uit zijn volledig elektrische broertje. De voorzijde kreeg een modernere uitstraling met nieuwe elementen zoals de koplampen, bumpers, motorkap en grille. Het resultaat is een iets eigentijdsere, maar ook (nog steeds) sobere look. Dit onderscheidt de XC90 van de meer opzichtig vormgegeven concurrenten, en zorgt ervoor dat hij ondanks zijn leeftijd relevant blijft.

Beleving

Volvo XC90: stijlvolle zevenzitter

Bij het instappen is het nog steeds meteen duidelijk dat Volvo de ambitie heeft om het premiumsegment te bestoken. Het interieur van de XC90 combineert luxe en eenvoud op een manier die trouw blijft aan de Scandinavische interieurprincipes. Met natuurlijke tinten, gerecycleerde premiummaterialen of duurzaam geproduceerde stoffen voelt dit warme Zweedse salon als een fijne plek om in te vertoeven. En er is nog steeds plaats voor zeven personen.

De zetels zijn uitzonderlijk comfortabel en beschikbaar in nappaleer, biologisch Nordico (een leerachtig materiaal gemaakt van gerecycleerde grondstoffen) of keperstof, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Standaard wordt de XC90 geleverd met adaptieve schokdemping, terwijl luchtvering optioneel is. Die kan het voertuig 20 mm laten zakken of 40 mm verhogen, wat de instap vergemakkelijkt, de aerodynamica bij hoge snelheden verbetert of rijden op ruw terrein eenvoudiger maakt. Hoewel de standaard adaptieve schokdemping al zorgt voor een aangename rit, merkten we dat de optionele luchtvering (op onze XC90 T8) nog meer comfort biedt en de rolgeluiden van de 22-inch velgen vermindert.

Veiligheid op topniveau

Zoals je van een Volvo mag verwachten, biedt de XC90 een veiligheidsniveau dat tot de beste op de markt behoort. Hij is uitgerust met een geavanceerde veiligheidskooi en een uitgebreide suite aan actieve veiligheidssystemen die zowel de inzittenden als andere weggebruikers beschermen. Een opvallend kenmerk is het radar- en camerasysteem dat kan detecteren of de auto van zijn baan afwijkt en deze veilig terugbrengt om botsingen te voorkomen. Dit systeem kan ook de stuurinrichting en remmen gebruiken om aanrijdingen met voertuigen, voetgangers of dieren te vermijden.

Het model beschikt ook over een modern infotainmentsysteem dat identiek is aan dat in de EX90 en EX30. Op de XC90 bevindt dit nieuwe systeem zich in een “zwevend” 11,2-inch display, dat is geplaatst tussen twee ventilatieroosters die niet zijn verplaatst met de facelift. Het verticale scherm is kleiner dan de enorme horizontale panelen die de concurrentie hanteert, maar biedt een gebruiksvriendelijke interface met minder klikken dan voorheen. De plug-inhybride T8 heeft bovendien verschillende rijmodi die via het scherm toegankelijk zijn, waardoor je optimaal kunt profiteren van de elektrische aandrijving.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Welke motoren heeft de Volvo XC90 2024?

De nieuwste versie van de XC90 is al te bestellen en komt met twee vertrouwde aandrijflijnen: de plug-inhybride T8 en de mild-hybrid benzine B5. De T8 maakt gebruik van een 18,8 kWh lithium-ion batterij, goed voor een elektrische actieradius van 71 km (WLTP). Hoewel dit minder is dan de 100+ km die sommige concurrenten bieden, zegt Volvo dat dit bereik in de meeste dagelijkse situaties voldoende is. De B5 is uitgerust met een mild-hybride 48V-systeem en heeft, net als de T8, vierwielaandrijving (klassieke koppeling in de B5, elektromotor op de achteras in de T8 zonder fysieke verbinding tussen voor en achter).

Beide versies drijven de grote koets moeiteloos aan, met motoren die passen bij het rustige en serene karakter van de XC90. De B5 accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden, terwijl de T8 slechts 5,4 seconden nodig heeft. De T8 is niet alleen krachtiger, maar ook stiller. De B5 is minder stil, maar het motorgeluid is zeker niet storend. Bij hogere snelheden biedt de T8 bovendien een dynamischer rijgedrag dankzij de perfect afgestelde luchtvering. Qua verbruik noteerden we een gemiddelde van 8,5 l/100 km voor de B5 en 7,4 l/100 km voor de T8.

Prijs

Prijzen Volvo XC90 2024

Volvo’s premium positionering komt ook tot uiting in de prijs. Het instapmodel, de B5 in Core Bright-uitvoering, kost 81.990 euro. Voor de plug-inhybride T8 begint de prijs bij 93.990 euro, oplopend tot 101.790 euro voor de uitvoeringen Ultra Dark of Bright. Ter vergelijking: de Mercedes-Benz GLE 400e 4MATIC (plug-inhybride) kost 98.736 euro, en de BMW X5 xDrive50e (ook plug-inhybride) 98.430 euro. De veelzijdigheid, het comfort en de veiligheidsvoorzieningen van de XC90 maken hem echter een interessante keuze voor kopers die op zoek zijn naar een allround premium SUV.

Verdict

Hoewel de Volvo XC90 al tien jaar meegaat, blijft hij een overtuigende keuze. Hij zou oorspronkelijk plaatsmaken voor de nieuwe EX90, maar de vraag naar volledig elektrische auto’s is nog niet groot genoeg. Met deze facelift kan de XC90 zich blijven meten met de concurrentie en nieuwe klanten aantrekken. Hoewel de motoren niet de modernste of meest efficiënte zijn, en het infotainmentscherm wat klein oogt, wegen de sterke punten van het model ruimschoots op tegen deze details. De uitstekende audio-installatie van Bowers & Wilkins is bijvoorbeeld een genot voor muziekliefhebbers. Kortom, de XC90 blijft relevant!

Ontdek meer inzichten
Volvo Arrow-icon
Advertentie
Advertentie