Na een carrière van 7 jaar is de Mercedes C-Klasse aan vervanging toe. Mercedes onthult de nieuwe generatie van zijn belangrijkste model en kiest qua design heel duidelijk voor evolutie en niet voor revolutie.
Sterker nog: vooraan of in profiel zullen niet-ingewijden nauwelijks het verschil met zijn voorganger zien, terwijl de achterkant van de A-Klasse berline overgenomen lijkt. De neus heeft bovendien veel weg van die van de recente S-Klasse. De nieuwe C-Klasse is 6,5 centimeter gegroeid en aan de wielbasis is er 2,5 centimeter bijgekomen.
Vierwielsturing
Net zoals die laatste mag de nieuwe C rekenen op optionele vierwielsturing, waardoor de draaicirkel met 40 centimeter inkort.
Hij neemt van het vlaggenschip van het merk ook het enorme centrale aanraakscherm over voor de bediening van zowat alle functies aan boord. Wie afkerig is van touchscreens, kan de meeste zaken ook bedienen met de stemcontrole met kunstmatige intelligentie MBUX.
Grote batterijen, sterke diesels
Qua motoren is het aanbod nog nooit zo breed geweest bij de C-Klasse.
Aan de ene kant biedt Mercedes nog steeds dieselmotoren, allemaal op basis van een mildhybride 2.0-viercilinder. Die ontwikkelt 163 pk en 380 Nm als 200d, 200 pk en 440 Nm als 220d en 265 pk en 550 Nm als 300d met twee turbo’s.
En aan het andere uiterste vinden we de plug-inhybride C 300 e. Dankzij een batterij die even groot is als die van sommige compacte elektrische auto’s (25,4 kWh) verdubbelt het puur elektrische rijbereik in vergelijking met de vorige generatie tot 100 kilometer.
Dat maakt dat deze PHEV ook een laadvermogen krijgt dat met dat van een EV vergelijkbaar is: 11 kW op wisselstroom (aan een wallbox) en 54 kW aan gelijkstroom aan een publieke snellader, op voorwaarde dat je de optionele CCS-stekker bestelt. De dieselhybride van de vorige C-Klasse is verdwenen.
Allemaal automatisch
Tussen de stekkerhybrides en de diesels zitten ook nog drie benzines, ook telkens viercilinders met mildhybride ondersteuning. De C180 en C200 halen respectievelijk 170 pk/250 Nm en 204 pk/300 Nm uit een 1.5-turboviercilinder, de C300 kiest voor een 2.0 om 258 pk en 400 Nm te ontwikkelen.
Alle motoren zijn aan een negentrapsautomaat gekoppeld en de twee krachtigste benzinemotoren kunnen als optie met vierwielaandrijving worden besteld. Later volgen ook nog AMG-versies, maar zoals we eerder al meldden, halveren die hun aantal cilinders van 8 naar 4.
De C-Klasse komt nog deze zomer op de markt, maar prijzen hebben we voorlopig nog niet.