Hoewel Nio zijn Firefly afgelopen december reeds onthulde ter gelegenheid van zijn 10e verjaardag, bleef de Chinese constructeur — of beter gezegd, de groep — tot nu toe erg karig met technische informatie. Nu komt Nio met meer details over zijn toekomstige elektrische stadsauto!
Naast zijn gelijkenis met de Honda e, heeft de Firefly ook vergelijkbare afmetingen, al is hij iets groter dan de kleine Japanse EV. De Chinese stadsauto meet 4,003 m in de lengte, 1,78 m breed en 1,56 m hoog. Ter vergelijking: dat is 7 mm korter dan de Citroën ë-C3, maar 81 mm langer dan de Renault 5 E-Tech Electric. Dankzij zijn compacte formaat voelt de Firefly zich perfect thuis in de stad, waar hij profiteert van een korte draaicirkel van 4,7 m, oftewel een diameter van 9,4 m. De elektrische stadsauto beschikt ook over een frunk van 92 liter en een kofferruimte die tot 1.250 liter kan herbergen wanneer de achterbank is neergeklapt.



Tot 420 km rijbereik… in China
Nio rust de Firefly uit met een 104 kW (142 pk) sterke elektromotor, goed voor een topsnelheid van 150 km/u. De batterij is een LFP-pakket van 42,1 kWh, die een rijbereik tot 420 km biedt volgens de Chinese CLTC-normen. Omgerekend naar de strengere WLTP-normen zou dat neerkomen op een maximaal bereik van ongeveer 300 km. Net als andere Nio-modellen zal de Firefly waarschijnlijk compatibel zijn met het batterijwisselsysteem van de Chinese groep, waardoor hij in slechts enkele minuten zijn volledige actieradius kan terugwinnen.



In Europa vanaf de tweede helft van 2025, maar tegen welke prijs?
Vanaf de onthulling maakte Nio al duidelijk dat de Firefly naar Europa zou komen, maar zonder te preciseren wanneer. Nu geeft de constructeur aan dat zijn kleine elektrische model in de loop van de tweede helft van 2025 op ons continent zal toekomen. Wat de prijs betreft, blijft het echter nog gokken. In China wordt de stadsauto aangeboden voor 148.000 RMB, wat neerkomt op net geen 19.000 euro tegen de huidige wisselkoers. Eenmaal in Europa zal de Firefly vermoedelijk enkele duizenden euro’s duurder worden.