Nio heeft officieel bevestigd dat het in 2021 in Europa actief wordt. Het bij ons nog vrij onbekende merk is een beginnende Chinese EV-constructeur die probeert zijn plaatsje op de markt te veroveren door ongebruikelijke keuzes te maken. Zo maakten we voor het eerst kennis met het merk in 2017, toen het zijn sportwagen EP9 een ronderecord voor elektrische auto’s liet rijden op de Nürburgring. Dat record zou liefst twee jaar lang standhouden, tot het in 2019 door de VW ID.R werd verpletterd.
Vervolgens begon het in zijn thuismarkt China met de uitrol van een netwerk van batterijwisselstations op de as tussen Shanghai en Peking, waar bestuurders volautomatisch op 3 minuten tijd een lege batterij voor een volle kunnen inwisselen. Op die manier hoopt het merk het verschil te maken met het Supercharger-netwerk van Tesla, waar het zijn pijlen op richt.
En volgend jaar wil het dus ook een poging maken op de Europese markt, zij het (voorlopig?) wel zonder batterijwisselstations. De ambities zijn zeer bescheiden, want Nio denkt op twee jaar tijd slechts 7.000 auto’s te verkopen bij ons. Een van de eerste modellen die naar de EU komen, is de EC6, met een batterij van 100 kWh.