De tweede generatie van de R8 debuteerde in 2015, en is nu halfweg zijn carrière. Als over enkele jaren zijn opvolger in de coulissen klaar staat, zal die ongetwijfeld een beroep doen op elektrische technologie. Maar nu doet hij het nog even zoals vroeger: met een volledig atmosferische en hoogtoerige V10.
Naamsverandering
De V10 krijgt zelfs meer vermogen: de “gewone” versie, de R8 V10, produceert nu 570 in plaats van 540 pk en 550 in plaat van 540 Nm. De Coupé sprint daardoor naar 100 km/u in 3,4 seconden, de Spyder in 3,5 seconden. De gesloten R8 V10 gaat door tot 324 km/u, de open versie tot 322 km/u. Hij gaat voortaan trouwens onder een andere naam door het leven: als “R8 V10 Quattro”.
De R8 V10 Plus wordt op zijn beurt omgedoopt tot “R8 V10 Performance”. Ook hij krijgt een lichte vitaminekuur: hij produceert 620 pk in plaats van 610 voorheen, en 580 Nm in plaats van 560 voordien. De R8 V10 Performance sprint als Coupé naar 100 km/u in 3,1 seconden, en als Spyder in 3,2 seconden. De topsnelheid ligt respectievelijk op 331 en 329 km/u.
Aangepast chassis
De Audi-ingenieurs namen daarnaast vooral de stuurinrichting onder handen: dat wordt preciezer en zou meer feedback geven. Er komt een duidelijker onderscheid tussen de verschillende rijmodi, en de R8 staat standaard op 19-duimsvelgen. 20-duimsvelgen zijn een optie, net als koolstofkeramische remmen in plaats van de standaard stalen exemplaren.
Accenten
Uiteraard zijn er ook enkele visuele updates: de voor- en achterkant werden hertekend, met onder meer een breder radiatorrooster vooraan en andere diffusor achteraan, en de Audi R8 krijgt twee nieuwe koetswerkkleuren. De R8 V10 Quattro heeft standaard accenten in glanzend zwart, de R8 V10 Performance vervangt ze door accenten in mat titanium. In beide gevallen kunnen ze worden vervangen door accenten in koolstofvezel.
De vernieuwde Audi R8 zal verkrijgbaar zijn vanaf begin volgend jaar.