Enkele dagen geleden stelde Renault de nieuwste generatie van zijn Mégane voor. Een 100% elektrisch model dat, voorlopig, samen met de in 2016 gelanceerde bestaande versie in het aanbod blijft. Bij de lancering in het Zuiden van Spanje kon VROOM dit compacte ‘made in France’ model ontdekken op een parcours van honderden kilometers. De ideale gelegenheid ook om je alle geheimen van het model te laten ontdekken, waarmee de Mégane E-Tech zich kan onderscheiden van de concurrentie.

1. Lindehout in het interieur

Terwijl plastic en gerecycleerde materialen overheersen in het interieur van recent gelanceerde modellen, zet Renault in op hout! Maar niet zomaar hout. Vergeet wortelnotenhout en andere edele houtsoorten, voor de Mégane gaat Renault voor lindehout. Afkomstig uit duurzame bossen wordt het met een laser in dunne plakjes gesneden en daarna bewerkt zodat het aanvoelt als een textiel.

2. Een haan op de voorruit

De trend werd onlangs door Mercedes-Benz gelanceerd. Het merk met de ster signeert zijn voorruiten nu met een G. Daimler in handgeschreven letters. En eerbetoon aan Gottlieb Daimler, de stichter van het gelijknamige merk dat na de fusie met Benz & Cie in 1926 herdoopt werd tot Daimler-Mercedes-Benz. Renault trekt dan weer de Franse kaart met een gestileerde haan die in de voorruit aan de bestuurderskant verwerkt is. Een manier om de Franse herkomst en fabricage van de wagen te benadrukken.

3. Het stuur is niet rond!

Renault koos bij de Mégane E-Tech voor een origineel stuur, dat licht afgeplat is in aan de boven- en onderkant. Hoewel dit als licht storend ervaren kan worden tijdens de eerste kilometers, raak je al snel gewend aan deze bijzondere vorm, die goed in de hand ligt.

4. Een zeer dynamische stuurbekrachtiging

Om aan de behoeften van dynamische rijders te voldoen, hebben de ingenieurs van het merk gekozen voor een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging met een reductieverhouding van amper 12, de laagste op de markt. Tijdens het rijden vertaalt zich dat in een veel reactiever en directer stuurgedrag. En dat komt het rijplezier ten goede!

5. Een 'levende' interieurverlichting

Living Lights is de naam van de sfeerverlichting aan boord van de Mégane E-Tech, gebaseerd op het biologische ritme van het menselijke lichaam gedurende 24 uur. Volgens Renault zal dit "het welzijn van de passagiers verbeteren". De binnenverlichting, met lichtstrips in het dashboard, de deurpanelen en de smartphonehouder, is overdag en 's nachts verschillend en verandert om de 30 minuten automatisch van kleur!

6. Een batterij op de juiste temperatuur

Om het opladen van de batterij te optimaliseren, en dus zo efficiënt mogelijk te maken, is de Mégane uitgerust met een preconditioneringssysteem. Hoe werkt het? Concreet brengt het systeem de batterij op de juiste temperatuur wanneer in het navigatiesysteem een laadstation gekozen wordt, zodat zijn laadcapaciteit optimaal is en ook de oververhitting van de batterijen wordt beperkt. 

Tot nu toe zijn er meer dan 300 patenten aangevraagd voor het CMF-EV platform dat voor de nieuwe Mégane E-Tech gebruikt wordt. Die beschermen een reeks innovaties met betrekking tot de motor, het oplaadsysteem, de batterij, het thermisch beheer, de architectuur en de akoestiek.


?