De Opel Antara, die het nieuwe jaar begon met een facelift, is relatief succesvol bij ons. In 2010 werden er 1.282 exemplaren van verkocht, wat van België de derde grootste Antara-markt maakt in Europa. In afwachting van een nieuwe kleine SUV die wat lager in het gamma geplaatst zal worden, friste Opel de Antara op. Je hebt wel een scherpe blik nodig om de verschillen aan de buitenkant op te merken. Opel wijzigde het radiatorrooster, de mistlampen en de achterlichten.
Het interieur heeft recht op een aantal nieuwe materialen, hertekende wijzerplaten en een nieuwe centrale console. Helaas moet de Antara zich nog altijd tevreden stellen met een gps met een kaal grafisch uitzicht, terwijl andere Opel-modellen over een modernere navigatie beschikken. Door een elektronische handrem te monteren, ontstaat er wat extra opbergruimte. Helaas telt de SUV van Opel nog altijd maar vijf zitplaatsen, terwijl zijn neefje Chevrolet Captiva er zeven biedt.
Beter geïsoleerd
De grootste nieuwigheden van de Antara zijn niet zichtbaar, maar enkele kilometers achter het stuur volstaan om op te merken dat de ingenieurs aan de geluiddemping hebben gewerkt. Drie decibel minder in het interieur, dat is enorm. Behalve de betere isolatie en minder trillingen geniet de SUV ook van een nieuw afgestelde ophanging die rolbewegingen beter tegengaat.
Ook de twee zesversnellingsbakken (manueel en automatisch) zijn nieuw. Helaas laat de handgeschakelde bak zich nogal stroef bedienen. Onder de motorkap staat de 2.0 CDTI met 127 pk zijn plaats af aan de 2.2 CDTI met 163 pk. Je betaalt er meer belastingen voor (inschrijvingstaks en verkeersbelasting), maar het verbruik daalde van 7,4 naar 6,3 l/100 km. Opel leverde een grote inspanning om de prijs laag te houden, want de nieuwe Antara is goedkoper dan de vorige: 24.580 euro voor Essentia 4x2.
4x4 of 4x2
Hoewel de meeste Antara's bij ons verkocht worden met voorwielaandrijving, is er ook een versie met vierwielaandrijving. Dat is zeker een troef voor klanten die zware lasten moeten trekken, aangezien de 4x4-versie tot twee ton kan voortslepen. Bij modellen die uitrgerust zijn met een trekhaak, zorgt het Trailer Stability Program ervoor dat de aanhangwagen niet gaat slingeren door in te grijpen op het koppel van de motor en op de remmen.
Hoewel het geen hardcore terreinwagen is, kun je met de Antara 4x4 ook op avontuur buiten de geasfalteerde wegen. De uitstekende off-roadcapaciteiten konden we ervaren in het hart van het Schotse platteland, dat door hevige regen herschapen was in een modderpoel. Zodra er gripverlies optreedt, drijft de Antara ook de achterwielen aan. De herverdeling van het koppel varieert van100 procent op de voorwielen tot 50/50 tussen de twee assen. Parameters zoals de snelheid van de wielen, de stuurhoek of de stand van het gaspedaal worden voortdurend geanalyseerd en afgestemd op de elektronische stabiliteitscontrole ESP.