De wereldpremière van de spectaculaire conceptcar Eco-Speedster op het autosalon van Parijs (28 september tot 13 oktober) luidt het grootste dieseloffensief uit de geschiedenis van Opel in. Tegen eind 2003 zal Opel voor al zijn modellen vier volledig nieuwe dieselmotoren introduceren met maximumvermogens tot 130 kW (177 pk). De gestroomlijnde, ultralichte Eco-Speedster demonstreert met zijn lenige, lang uitgerekte koetswerk op indrukwekkende wijze het prestatiepotentieel van de toekomstige 1,3-liter ECOTEC CDTI motor. Tijdens de eerste tests bereikte de conceptcar van 112 pk een topsnelheid van meer dan 250 km/u en verbruikte hij slechts 2,5 liter brandstof per 100 km in de MVEG-cyclus.
Het prototype is gebaseerd op de Speedster roadster met middenmotor, maar het kreeg een nieuw glasvezelkoetswerk met aanzienlijk betere aërodynamische eigenschappen. Met zijn beduidend lagere luchtweerstand (Cd = 0,20) en zijn nog lager gewicht (ongeveer 660 kg) pikt de Eco-Speedster de draad op waar een ander prototype van Opel hem 30 jaar geleden liet vallen. Op 1 juni 1972, op Opel’s testcircuit in Dudenhofen, haalde een gewijzigde Opel GT met een 2,1-liter turbodieselmotor van 95 pk de krantenkoppen door diverse wereldrecords voor dieselmotoren te breken en een topsnelheid van 197,5 km/u te bereiken. Korte tijd later lanceerde Opel, met de Rekord 2.1 D, zijn eerste personenauto met dieselmotor op de markt.
De nieuwe Eco-Speedster illustreert de vooruitgang van de afgelopen 30 jaar en de verbluffende carrière van de dieselmotor als krachtbron van personenauto's. Toen de records verpulverende GT zijn spectaculaire debuut maakte, werd de term 'sportief' voor het eerst gekoppeld aan een dieselmotor.
De prestaties van de zeer compacte krachtbron in de nieuwe conceptcar zijn bijzonder indrukwekkend. De gloednieuwe ECOTEC-CDTI diesel, voorzien van een common-rail multi-jet inspuitsysteem van de nieuwste generatie, vier kleppen per cilinder en een turbo met variabele geometrie, heeft een cilinderinhoud van slecht 1,3 liter. De viercilinder, de eerste volledig nieuwe krachtbron die door de joint venture
Fiat-GM Powertrain werd ontwikkeld, zal in principe zijn productiedebuut maken in 2003 en voldoen aan de emissienorm Euro 4. In de Eco-Speedster wordt de motor gekoppeld aan Easytronic, de geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak van Opel.
In zijn uiteenzetting over de achtergrond van het prototype, verklaarde Opel Voorzitter en Managing Director Carl-Peter Forster: "De Eco-Speedster is het symbool van ons groots opgezette dieseloffensief en demonstreert tegelijkertijd de technische knowhow van Opel op het gebied van krachtbronnen, gewichtsbesparing en aërodynamica. Tegen eind 2003 zullen wij vier nieuwe, geavanceerde dieselmotoren introduceren, met een brede waaier van maximumvermogens, een laag gewicht en een laag brandstofverbruik."
Ontdek meer inzichten
Ford