Stijl
Het minste wat je kan zeggen is, dat het moeilijk is om incognito te flaneren aan het stuur van deze bolide. De lijn is agressief, met atletische krommingen, witte achterlichten en een krachtige voorsteven. Een klein meesterwerkje dat van alle kanten mag gezien worden. Eens het soepel dak gesloten wordt, verliest hij echter zijn finesse, vergelijk het met een ouwe klak die op een engelachtig gezichtje gezet wordt.
Motor
In Europa wordt er maar één motor ter beschikking gesteld, namelijk de 2-liter turbo die de Astra OPC zo succesvol maakt. Voor de GT werd hij voorzien van een directe injectie, wat voor 25 pk extra zorgt, waardoor er dus zo’n 265 paarden(kracht) naar de achterwielen gestuurd worden. Een hele prestatie wat betreft specifiek vermogen! Het koppel mag er met een constante waarde van 353 Nm tussen 2.500 en 5.000 toeren, ook best zijn.
Laat ons niet te lang rond de pot draaien, ook al is de motor indrukwekkend op papier, bij gebruik ontgoochelt hij enigszins. Door de directe injectie lijkt het alsof hij aan karakter verloren heeft. Na het starten valt meteen het beloftevolle motorgeluid op en het oplopen in de toeren gebeurt op een erg lineaire maar te discrete manier. Dit is niet wat je van een wagen met sportieve intenties verwacht. Maar het is uiteraard niet alles kommer en kwel. De motor is toch krachtig en rond, met een verassend laag verbruik. Op het einde van onze testrit maten wij een gemiddelde van 10,5 liters, voor een dergelijk vermogen een opmerkelijk cijfer.
Aan deze motor werd een 5-bak gekoppeld. De afstelling werd jammer genoeg slecht bestudeerd, met enkele gaten tussen de versnellingen (onder andere tussen de tweede en de derde). Een zesde versnelling is erg wenselijk want zo zou de vijfde (die echt héél lang is) korter kunnen zijn en behield men toch een economische verhouding voor de autosnelweg. De bediening is stevig en geeft een aangenaam mechanisch gevoel. Maar jammer dat onze hand bij een schakelmanoeuver telkens tegen de rand van de middenconsole botste.
Wegligging
Hier loopt de zaak grondig fout. Van een veilig en logisch gedrag op gewone, vlakke wegen is alles Ok, maar eens op een oneffen of nat wegdek wordt het rijgedrag ronduit schandalig. De fout ligt bij de ophanging die onevenwichtig is afgesteld en de achterwielen niet toelaat om de kracht doeltreffend naar het wegdek te leiden. De slechte demping laat het koetswerk op hobbelende wegen sterk bewegen en vaak bemerken we zelfs een verlies aan motriciteit. Op doorregende wegen moet je nog meer opletten, zoniet sta je al gauw tegen de rijrichting in op de weg!
Comfort
Voor een kleine tweezits roadster, is de GT redelijk comfortabel en wordt de wervelkolom goed ontzien… Toch hadden we liever gezien dat de zetel wat lager en het stuur wat dieper ingesteld kunnen worden, om alle maten van bestuurders een betere rijhouding te laten vinden. Terwijl de bedieningen handig en goed geplaatst zijn, laat de afwerking met heel wat harde plastiek toch te wensen over. De algemene afwerking staat dus nog lang niet op het niveau van een BMW Z4, die uiteraard ook duurder is.
Het grootste gebrek van deze GT is ongetwijfeld zijn tekort aan kofferruimte en opbergruimtes. Dit vormt bij het dagdagelijkse gebruik een serieus probleem. Zijn 157 liter met gesloten dak al niet echt ruim, dan slinkt het volume naar 66 liters met het dak open. Door de grillige vorm is de koffer ook nog eens slecht belaadbaar... Voor de lange (romantische?) weekends, kies je dus maar beter voor een creditkaart in plaats van voor goed gevulde valiezen. Het kofferdeksel is bovendien moeilijk te openen want om je toegang te verschaffen tot je aktentas, dien je het achterdeel van de kap te ontgrendelen en weer te grendelen... Het openen en sluiten van het open dak kan trouwens enkel manueel.
Tarieven en uitrusting
31.400 € voor een roadster van 265 pk die van 0 tot 100 km/u in 5,7 seconden gaat, dat is zeker niet duur! Erg concurrentieël en zelfs absoluut onklopbaar. Een Alfa Romeo Spider 3.2 (met integrale aandrijving en 260 pk) wordt ingeruild voor 33.750 €, de Audi TT roadster 2.0 TFSI kost 34.480 €. Een BMW Z4 3.0si met dezelfde kracht ligt op 43.600 € en een Nissan 350 Z roadster (V6, 300 pk) krijg je mee voor 45.400 €…
Nochtans wordt er niet op de uitrusting beknibbeld. 18-duims lichtmetalen velgen, ESP en antislipsysteem (ontkoppelbaar)of nog een MP3 CD speler zijn standaard. Voeg daar nog een snelheidsregelaar, manuele airconditioning, mistlichten vooraan,..enz bij. Maar daar staat dan wel tegenover dat je nergens enig teken van enige automatische airco of elektrisch open dak vindt.
Besluit
Toffe bak! Deze Opel GT is een echte attractie en op straat laat hij tal van hoofden draaien. Maar het gaat hier niet enkel over een show car en de prestaties van de motor mogen zeker onderstreept worden. En dat dan nog aan een erg voordelige prijs, dat ziet er perfect uit! Maar je zal het ook moeten doen met enkele ergernis wekkende gebreken zoals een soms onvoorspelbaar weggedrag, een quasi onbestaande koffer en een zwakke afwerking...
Ontdek meer inzichten
Opel